Lucid Air officiell – ska sätta ny standard för elbilar
2009 presenterade Elon Musk Tesla Model S och satte samtidigt ribban för vad en elbil kunde åstadkomma. Nu vill Lucid Motos göra något liknande med sportsedanen Air. I natt visades den färdiga bilen som redan slagit Tesla vad gäller räckvidd.
Nästan fem meter lång, nästan två meter bred och 141 centimeter hög. Måtten på nya elbilen Lucid Air, som presenterades som konceptbil redan 2016 och som blev beställningsbar i Sverige tidigare i år, skvallrar inte riktigt om att det här skulle vara något revolutionerande. Men under skalet påstår Lucid Motors nya modell Air är något alldeles extra.
– Lucid Motors vill göra elbilen bättre och tack vare det vill vi vara med och utveckla hela industrin, säger Lucid Motors vd Peter Rawlinson.
Lucid har arbetat specifikt med sin drivlina för att få bästa möjliga interiörutrymme. Lucid kallar konceptet för Lucid Space Concept och bygger framför allt på att Lucid byggt en liten elmotor och ett kompakt och litet batteripaket med stort energiinnehåll.
TEST: Snabba elbilar
Lucid har hämtat inspiration från Kalifornien i sin design och försökt att skapa en vacker elbil med riktigt bra prestanda.
1 080 hästkrafter från två elmotorer och fyrhjulsdrift ger väldigt bra prestanda. Lucid Air ska klara 0-402 meter (kvartsmilen) på under tio sekunder, 9,9 för att vara exakt, och de hävdar att den är enda elbilssedanen som klarar det. 0-60 mph (0-97 km/h) går på 2,5 sekunder Trots denna prestanda kan Lucid Air gå till försäljning med en räckvidd på cirka 83 mil.
TEST: Smidiga elbilar
Lucid har också monterat en riktigt snabb laddare som klarar att ladda drygt tre mils räckvidd per minut, eller cirka 48 mils räckvidd på 20 minuter – ja, förutsatt att laddstolpen har tillräckligt med effekt.
Batteripaketet är på hela 113 kWh och har utvecklats av Lucid själva, inklusive en egen mjukvara för att hantera energin in och ut ur batteriet.
TEST: Så bra är fyrhjulsdriften hos elbilar
Lucid Air använder Amazons Alexa-gränssnitt i sin kommunikation med föraren och interiören har dragit nytta av den kompakta drivlinan för att skapa maximalt med utrymme. En 34-tums bildskärm löper utmed instrumentpanelen och kompletteras med en bildskärm i mittkonsolen. Lucid har inte gjort som Tesla och skapat ett helt plant golv utan valt en design mer lik Polestar 2 med en traditionell typ av förvaring och högt block mellan stolarna.
TEST: Så mycket förbrukar elbilar på landsväg och motorväg
Enligt uppgift från Lucid Motors kan inte Air förses med dragkrok men det ska gå att montera takräcke och därmed en takbox. Men kanske behövs det inte då bagageutrymmet under "motorhuven" (som även kallas frunk) är väldigt stort.
Under andra kvartalet 2021 ska de två första modellversionerna av Lucid Air marknadslanseras. Det handlar om Air Grand Touring för 139 000 dollar och Air Dream Edition för 169 000 dollar. Priserna motsvarar 1,21 respektive 1,48 miljoner kronor.
https://youtu.be/nRU8YXc2AxEMot slutet av 2021 ska modellversionen Air Touring lanseras med en prislapp på 95 000 dollar vilket motsvarar 830 000 kronor, och under 2022 är tanken att en instegsmodell ska komma för under 80 000 dollar, alltså mindre än 699 000 kronor. Prestanda och räckvidd för de lägre prissatta versionerna är inte lika väl tilltagen som hos de dyrare.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se