Lucid på god väg mot målet – 20 000 bilar 2022
Amerikanska elbilstillverkaren Lucid Motors har nyligen lanserat sin första elbil och nu verkar de vara på god väg att nå produktionsmålet inför nästa år, 20 000 bilar.
Tillsammans med bland annat Rivian hör Lucid till en av de mer hajpade uppstickarna inom elbilsbranschen just nu. I slutet av september fick de igång sin tillverkning av den första modellen Air vid fabriken i Casa Grande, Arizona. En månad senare drog de första kundleveranserna igång och nu jobbar de för att leverera förbeställda bilar i hela landet så fort de kan.
I september rapporterade Lucid att de hade 13 000 förbeställningar, beställningar som enligt dem är värda uppåt 1,3 miljarder dollar, nästan 11,5 miljarder kronor. Sedan dess har det trillat in ännu fler och nu uppgår antalet beställningar till över 17 000.
Målsättningen för Lucid under 2022 är att nå 20 000 tillverkade bilar, och i nuläget består utbudet av den slutsålda toppversionen Lucid Air Dream Edition som kompletteras av Grand Touring-versionen. Längre fram kommer även billigare versioner vid namn Touring och Pure. Enligt Lucid ska de var på god väg för att nå målet och har i nuläget 4,8 miljarder dollar till förfogande, drygt 42 miljarder kronor. Pengar som bland annat ska investeras i expansionen av den nuvarande fabriken kallad AMP-1, samt direktförsäljning- och servicenätverk.
Andra stora kostnader är också utvecklingen av det så kallade Project Gravity som är deras andra bilmodell, en större suv som eventuellt kommer att presenteras under 2022.
Den nuvarande Lucid-fabriken AMP-1 ska ha en total tillverkningskapacitet om 34 000 bilar per år när den är vid full drift. Expansionen har man redan brutit mark för och när den är färdig ska de klara av att tillverka ytterligare 56 000 bilar per år, en total produktion om 90 000 bilar per år som förväntas nås till slutet av 2023.
Utöver huvudfabriken har de även en mindre fabrik som bland annat tillverkar elmotorerna som kallas LPM-1 och ligger i närheten.
Lucid siktar på marknadslansering i Kanada under fjärde kvartalet i år, lansering i Europa väntas ske någon gång under 2022 och senare Kina under 2023.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se