Lynk & Co 01 – första modellen från ett helt nytt ”svenskt” bilmärke
Så är den då officiell, bilen som vi sett glimtar av tidigare. Geelys nya bilmärke, tillika Volvos syskonmärke, Lynk & Co presenterar modellen 01 – designad och utvecklad i Göteborg och innehållandes mycket Volvo-teknik.
I dag berikas världen med ännu ett bilmärke – Lynk & Co. Officiell invigning av märket och premiärvisning av märkets första modell – 01 – var det under onsdagen i Göteborg. Teknikens Värld var förstås på plats.
”Men varför Göteborg?”, kanske du tänker. Det är ju ett märke som kinesiska Geely ligger bakom. Det stämmer, men Lynk & Cos design- och utvecklingshögkvarter är placerat i Göteborg. Du kanske minns våra artiklar om CEVT-avdelningen i Göteborg som både Geely och Volvo ligger bakom. Just det, där framtidens Volvo- och Geely-bilar tas fram – och Lynk & Co är med i den svängen. 1 500 personer, många med bakgrund från Saab och Volvo, har varit med att designa och utveckla första modellen som alltså kort och gott heter 01 och som visades upp i Göteborg för bara några timmar sedan.
Med Lynk & Co går Geely ”all in”. Siktet är högt ställt och inget lämnas åt slumpen. Det är en av anledningarna till att Volvo är med vid utvecklingen redan från grunden.
– Den ska vara pitchad mot bland annat Volkswagen och Lexus, säger Teknikens Världs testchef Hans Hedberg som befann sig på plats vid avtäckningen i Göteborg.
Lynk & Co 01 är baserad på nya CMA-plattformen som CEVT i Göteborg har tagit fram, en plattform som även kommer att ligga till grund för nästa generation Volvo 40-serie (V40, XC40 och så vidare). Även om den inte presenterades i elektriskt utförande nu så är den därmed förberedd för både laddhybriddrivlina och renodlad elektrisk drivlina.
Att den bär på en massa Volvo-komponenter borgar dessutom för hög säkerhet, ett område som är något av Volvos signum.
01 är 4,5 meter lång och alltså något större (12 cm) än en Nissan Qashqai, eller mellan en Audi Q3 och Q5 om man så vill. Den är 1,6 meter hög och 1,86 meter bred.
Under huven presenterades två motoralternativ, både utvecklade av Volvo och därmed så kallade Drive-E-drivlinor. Den ena är en 1,5-liters trecylindrig maskin (kommer till Volvo-modeller längre fram) och den andra en 2,0 liters rak fyra.
– Det är tydligt att design har stått i främst rummet. Man får lite vibbar från olika bilmodeller, bland annat Porsche Macan. Så här vid första mötet så upplevs Lynk & Co som robust och den känns spännande – och exklusiv. Inte det minsta alldaglig, säger Hans Hedberg.
Lynk & Co är alltså ett nytt europeiskt bilmärke då design och utveckling äger rum i Göteborg. Man skulle kunna kalla Lynk & Co för ett ”svenskt” bilmärke. Bilarna ska dock tillverkas i Kina, dels för att hålla nere produktionskostnaderna. Lynk & Cos bilar ska vara prisvärda men ändå bjuda på hög nivå av komfort, säkerhet och ge premiumvibbar. Några priser har inte annonserats, men modellen 01 ska inte kosta mer än vad en Ford eller Opel gör. Alltså inte på samma nivå som Volvo ligger då Volvo ska tampas med de tre tyskarna Audi, BMW och Mercedes. Det är alltså inte Lynk & Cos avsikt.
Priset ska kunna hållas lågt bland annat genom att erbjuda kunderna ett antal färdiga, tilltalande utrustningspaket i stället för att ha en basmodell som via en milslång tillbehörslista kan utrustas helt efter kundens önskemål. Med den taktiken ska produktionskostnaderna kunna hållas nere.
Efter Lynk & Co 01 ska fler modeller komma, bland annat en sedan. Modellbeteckningarna blir enkla att komma ihåg, för efter 01 kommer 02, därefter 03, 04, 05 och så vidare.
Lynk & Co kallas även för världens mest uppkopplade bil. Bland annat ska den vara förberedd för så kallade bilpooler (car sharing) där du som Lynk & Co 01-ägare kan låta andra ta del av bilen medan du exempelvis är på arbetet. Det hela sköts genom smarta applikationer i bilen och i mobilen. Målet är att förenkla bilägandet men också att göra bilägandet billigare genom att ägaren får inkomster när bilen används av andra.
På mittkonsolen finns en stor skärm, det är där allt händer då den är ständigt uppkopplad mot Internet och molnet. På den finns en delningsknapp, ungefär som när du delar denna artikel på Facebook eller Twitter men med den skillnaden att du delar ut din bil rent fysiskt. En digital nyckel delas ut till en annan användare och bilägaren kan följa bilens färd med hjälp av mobilappen. Hur det fungerar i stora drag kan du se i filmen nedan.
För att göra 01 till världens mest uppkopplade bil med en lång rad smarta tjänster har man tagit hjälp från flertalet stora teknikföretag i världen, bland annat Ericsson, Microsoft och Alibaba.
Lynk & Co, som uttalas ungefär ”lynkå”, lanserar 01 i Kina under 2017. Till USA och Europa kommer den under 2018.
Gilla på Facebook för fler videoklipp!
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se