Lynk & Co 03 officiell
Lynk & Co har nu presenterat sin tredje modell och inte helt otippat heter den 03 (något vi dock redan kände till). Modellen har sedankaross och kommer till Europa 2020 och ska byggas parallellt med Volvos bilar i belgiska Gent-fabriken.
Redan för ett och ett halvt år sedan fick vi se Lynk & Co 03 för första gången. Då handlade det om en konceptbil, som förvisso såg väldigt produktionsredo ut. Informationen om själva bilen var ganska skral, det handlade mest om livstids garanti och annat, och inte blev det mycket bättre blev det när några officiella bilder på produktionsbilen läckte ut på nätet, bland annat här på teknikensvarld.se, för snart en månad sedan.
Men nu har Lynk & Co presenterat 03, inte fullt ut, men nästan. Det gjordes under ett kvällsevent i Kina i går. Bilen ska även visas upp för en större publik, nämligen på bilsalongen i Chengdu som tjuvstartade i går och som pågår till och med den 9 september.
Lynk & Co berättar i sitt pressmaterial tyvärr inte hur lång, bred och hög 03 är, men en fågel har viskat i våra öron och om vi får tro den så är modellen 463,9 centimeter lång, 184 centimeter bred, 146 centimeter hög och med en hjulbas på 273 centimeter. Avståndet mellan hjulaxlarna är identiskt med det avstånd som Lynk & Co 01 uppvisar. Andra syskonmodellen, Lynk & Co 02, har däremot tre centimeter kortare axelavstånd.
463,9 centimeter från för till akter innebär att Lynk & Co 03 är fyra millimeter längre än gamla S60, alltså den modellgeneration som alldeles nyss gått i pension. Nya S60 är ungefär tolv centimeter mer än så.
Plattformen är densamma som används till 02 och 03, och så klart även till XC40, det vill säga CMA-plattformen som utvecklats av CEVT i Göteborg. Det är alltså första gången CMA-plattformen används till något annat än en suv eller crossover. Frågan är om vi kommer att få se den under fler sedankarosser, det vill säga en Volvo-sedan i 40-serien. Det är dock möjligt att Lynk & Co gör fler sedaner, som vid sidan om suvar och crossovers säljer bra i Kina.
Tre motorer är aktuella till Lynk & Co 03 vid lanseringen som sker senare i år, samtliga är bensinmotorer. Instegsalternativet är Volvos och Geelys nya trecylindriga 1,5-litersmotor med turbo och 156 hästkrafter som vi redan har kört i framhjulsdrivna Volvo XC40 T3 där den var sammankopplad med en manuell låda.
Ett snäpp upp hittar vi samma trecylindriga maskin men med 180 hästkrafter. Även denna maskin har vi provkört i form av Lynk & Co 02 där den var sammanlänkad med en sjuväxlad 7DCT-dubbelkopplingslåda.
Interiören är identisk med den i Lynk & Co 02.
Tredje motoralternativet är ingen värsting i jämförelse med övriga. Snarare är den märkligt närliggande de andra alternativen. Den är på 2,0 liter och turbomatad, och ger ifrån sig 190 hästkrafter och 300 newtonmeter. Det är bara tio hästkrafter och 35 newtonmeter mer än i 1,5-litersmaskinen med 180 hästkrafter och 265 newtonmeter. Visst, den både motorerna har sina unika egenskaper på var sitt håll, inte minst sett till gångkultur och motorljud. Dessutom är tvålitersmaskinen vassare prestandamässigt om man jämför våra provkörningar av modellerna 02 och 03, för vi har nämligen kört 2,0-litersmotorn i Lynk & Co 01.
I ett senare skede kommer Lynk & Co 03 att dyka upp i ett utförande som laddhybrid. Den kommer då att bjuda på totalt 248 hästkrafter.
Gillar du vad du ser på bilderna här ska du veta att du inte går lottlös. Lynk & Co 03 är nämligen inte bara avsedd för Kina, den ska komma till Europa och byggas i Volvos fabrik i belgiska Gent med start 2020.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se