Lynk & Co Zero Concept först ut på öppen elbilsplattform från Geely
Volvo-ägaren Geely har visat en helt ny plattform för koncernens alla nya elbilar. Plattformen kallas Sustainable Experience Architechture och ska vara öppen för andra tillverkare att använda. Första bilmodell på nya plattformen blir dock inte en Volvo utan Lynk & Co Zero Concept.
Volvo Cars utvecklade sin plattform SPA för sina 60- och 90-seriebilar och arbetar nu med uppdaterade SPA2 för nästa generation bilar i samma serie.
Tillsammans med Geely startade Volvo Cars företaget CEVT för att utveckla plattformen CMA för koncernens mindre bilar. CMA-plattformen används i dag till bilar från bland andra Volvo Cars och Lynk & Co.
Nu har Geely Holdings – som äger Volvo Cars – visat ytterligare en ny plattform. Sustainable Experience Architechture, SEA, ska användas för koncernens kommande elbilar. Första bil som byggs på SEA blir Lynk & Cos modell Zero Concept. Den modellen ska börja säljas under nästa år och SEA ska sedan användas för en rad produkter i hela koncernen.
Nya plattformen är skalbar och kan användas för allt från småbilar i det så kallade A-segmentet till större bilar i E-segmentet. I praktiken kan alltså SEA användas för en eldriven Smart och för en eldriven XC90.
PROVKÖRNING: Lynk & Co 01
Geely väljer också att låta SEA-plattformen var öppen för andra att använda. Andra biltillverkare och fordonstillverkare kan köpa plattformen av Geely och använda den för sina egna fordon. Därmed följer Geely samma initiativ som Elon Musk som erbjudit andra tillverkare att köpa Teslas drivlina, inklusive batteri.
Enligt Geelys grundare Li Shufu har samtal redan inletts med andra tillverkare som eventuellt vill använda SEA-plattformen.
PROVKÖRNING: Lynk & Co 02
Förutom personbilar ska SEA också kunna användas för transportbilar och plattformen klarar såväl fram-, bak- och fyrhjulsdrift.
SEA har byggts för att klara batteristorlekar för en räckvidd på upp till 70 mil och plattformen ska klara uppdateringar över Internet samt en rad nya digitala tjänster för den uppkopplade bilen.
PROVKÖRNING: Lynk & Co 03
Lynk & Co blir alltså först med en bil på nya SEA-plattformen. Lynk & Co Zero Concept ska börja byggas och säljas nästa år. Elbilen ska få en räckvidd på cirka 70 mil och designen har skapats på märkets designkontor i Göteborg. Lynk & Co har i dag totalt fem modeller och den första, Lynk & Co 01, ska börja säljas i Europa i år.
Hjulbasen på Zero Concept är strax under tre meter. Batteriet ligger mellan axlarna och bilen ska byggas i en ny bilfabrik i östra Kina.
Lynk & Co Zero Concept ska visas på bilsalongen i Peking som öppnar på lördag.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se