Pininfarina Battista. Supersportbilen med 1 900 hästar och 2 300 newtonmeter i vridmoment. Första leverans förmodas ske under 2021. Foto: Automobili Pininfarina

”Lyx förknippas ofta med slöseri och slöseri är inte hållbart”

Han började bygga bilar i Torslanda som sextonåring och är nu vd för Automobili Pininfarina. Vi träffar Per Svantesson vid den svenska lanseringen av 1 900 hästar starka eldrivna italienska hyperbilen Pininfarina Battista.

”Frågan är inte hur länge jag kan prata om den här bilen utan hur länge du orkar lyssna! Jag är ju något av en bilnörd...”
Per Svantesson öppnar upp på ett skojfriskt sätt där vi träffas i Hangar 7 på Bromma Flygfält strax väster om Stockholm. Bakom honom står den nyss avtäckta Pininfarina Battista, märkets första bil någonsin.

Varumärket Pininfarina firar 90 år och det ska ha varit grundaren Battista Farinas dröm att bygga ett eget bilmärke. Det blev aldrig av då, men som designhus kom Pininfarina bland annat att skapa 64 unika former till Ferrari (alla kom inte i produktion). Och nu, 90 år senare går varumärket Pininfarina in i bilbranschen som egen tillverkare. Något som Per Svantesson under den officiella presentationen sammanfattar med orden:
– Vi ska göra elbilar som världen kommer att älska.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill