Många förhandsbokningar av Volkswagen ID. Buzz
Produktionen är igång och snart är det premiärdags hos handlarna. Fler än 20 000 beställningar av eldrivna Volkswagen ID. Buzz har gjorts.
Volkswagens största modell baserad på MEB-plattformen – ID. Buzz – har fått ta emot en hel del lovord i samband med de olika provkörningar som världens medier har utfört det senaste halvåret, lite drygt. Hur modell bemöts av konsumenter återstår att se, ID. Buzz finns nämligen ännu inte hos handlarna men är på väg dit under hösten. Det har dock inte hindrat många från att lägga beställning på ett exempel av den elektriska folkabussen.
– Till och med innan lanseringen hos våra återförsäljare, sedan starten av förhandsförsäljningen, har vi redan kunnat sälja mer än 20 000 stycken ID. Buzz. I samband med tillgänglighet i bilhallarna förväntar vi oss nu att efterfrågan ökar ytterligare, säger Lars Krause, styrelsemedlem med ansvar för försäljning och marknadsföring inom Volkswagen Transportbilar, i ett pressmeddelande.
Produktionen av ID. Buzz inleddes i somras och Volkswagen räknar med att tillverka 15 000 exemplar innan utgången av 2022. En stor del av dessa, omkring 6 000, är öronmärkta som ”handlarbilar”. Övriga omkring 9 000 bilar täcker därför inte upp för ens hälften av förhandsbokningarna, många kommer helt enkelt att få sina bilar först nästa år.
Volkswagen Sverige har tidigare meddelat att svensksålda bilar ska börja tillverkas mot slutet av innevarande år.
Fabriken i Hannover ska tillverka 130 000 ID. Buzz årligen, en produktionstakt som vid behov ska kunna höjas till 150 000 med hjälp av extra arbetsskift.
Volkswagen ID. Buzz finns i två karossutföranden – personbil med fönster runt om och skåpbil med täckta sidor – men med endast en drivlina där elmotor på 150 kW (204 hk) driver bakhjulen via tillhörande batteripaket på 82 kWh (77 kWh netto). Fler modellversioner kommer längre fram i tiden, bland annat med större batteri.
I Sverige kostar ID. Buzz från 625 000 kronor och skåpversionen ID. Buzz Cargo från 611 250 kronor (489 000 kronor exklusive moms). Vi har provkört båda versionerna, klicka på puffarna nedan för att komma till respektive provkörning.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se