Maserati storsatsar på ny supersportbil och fler suvar
Flera biltillverkare hukar under coronakrisen och funderar på hur de ska få pengarna att räcka. Men det verkar inte gälla italienska Maserati. I höst väntas helt nya supersportbilen MC20 visa vägen för att nytt och modernt modellprogram. Och jo, det innehåller också en suv.
En tredubbling av försäljningen på tre år. Det ska bli resultatet av Maseratis ambitiösa investeringsplan.
Det nya modellprogrammet ska presenteras i höst och inleds med en helt ny supersportbil, MC20. Om ni hört det förut så stämmer det för Maserati hade tänkt att presentera MC20 i maj, men det kom ett virus emellan. MC står som bekant för Maserati Corsa och är en direkt blink till gamla MC12.
MC20 blir Maseratis första nya supersportbil sedan Ferrari Enzo-inspirerade MC12 lanserades för 16 år sedan. Men den här gången får Maserati stå på egna hjul då det inte handlar om att rita om en Ferrari. FCA-gruppen sålde som bekant 90 procent av Ferrari 2016 och får nu utveckla egna Maserati-bilar. Fansen hoppas att när Maserati slipper bojorna från Ferrari så ska märket återuppstå i samma form som i fornstora dagar.
Den nya Maserati-ledningen har också skrotat planerna på att presentera MC20 som en laddhybrid. I stället blir det bara förbränningsmotor vid lanseringen och en renodlad elbil lite senare. MC20 ska också säljas som cabriolet med start nästa år.
Plattformen liknar den som Alfa Romeo använde för sportbilen 4C som också kommer att tjäna som inspiratör vad gäller konstruktion och materialval. MC20 ska bli längre, bredare och betydligt dyrare än 4C.
Den mittmonterade motorn blir en turboladdad V6:a. Hur många hästkrafter som plockas ur motorn är inte känt men Alfa Romeo har tidigare byggt en hybridmotor för 8C och GTV på cirka 600 hästkrafter. Alfa Romeo har också en V6-motor på 2,9 liter och 533 hästkrafter som kan användas som grund. En trolig lösning är någon form av elektrifiering för att nå rätt balans på köregenskaperna och samtidigt låga CO2-värden. Målsättningen är att kunna konkurrera med Aston Martin, Ferrari, McLaren och Honda NSX.
En eldriven MC20 ska redan vara planerad och det går att bygga ut elektrifieringen. Däremot verkar det inte aktuellt att bygga en V8 till MC20.
MC20 ska stå som modell för uppdaterade versioner av Ghibli och Quattroporte samt för en ny Levante-suv. Ghibli blir Maseratis första laddhybrid och en direkt konkurrent till uppfräschade BMW 5-serie. Laddhybriden presenteras i hela Ghibli-familjen som också får en lättare uppdatering i interiören. Helt nya Ghibli-bilar ska sedan presenteras 2022 och 2023. Quattroporte väntas bli något mindre än tidigare och mer en rival till Mercedes CLS.
Viktigast är kanske ändå satsningen på en mindre suv än dagens Levante. En rival då till BMW X4. Den kan komma så tidigt som nästa år.
Även GranTurismo ska förnyas. Produktionen av gamla GranTurismo las ner förra året och med den försvann den fina V8:n på 4,7 liter. En ny GranTurismo och GranCabrio kan vi också få se redan nästa år.
Bilden överst i artikeln visar konceptbilen Maserati Alfieri som presenterades för sex år sedan.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se