Publikrekord på eCarExpo i Göteborg.
1 AV 2
En sammanfattande film om elbilsmässan eCarExpo i Göteborg.
2 AV 2
Publikrekord på eCarExpo i Göteborg.
Foto: Daniel Östlund / Expressen Lifestyle

Mässpecial: eCarExpo bjöd på många nyheter

Elbilsmässan eCarExpo fortsätter att växa och vid den senaste tillställningen i Göteborg slogs publikrekord. Nytt för i år var att solel fick ta plats på mässan och det var påtagligt mycket kinesiskt bland montrarna.

Elbilar är ständigt på tapeten och den svenska mässan eCarExpo sker därför två gånger om året, sedan en tid tillbaka. En gång i början av året i Stockholm och sedan i slutet av året i Göteborg. Det kan tänkas onödigt, men faktum är att det poppar upp nyheter inom elbilssegmentet så pass ofta att det fungerar utmärkt med två mässor om året.

Och nyheter fanns det gott om på det senaste eventet på Svenska Mässan i Göteborg som gick av stapeln 2-4 december 2022. Bland annat fanns företag som sysslar med solel på plats, något som kan kännas perifert när man pratar om elbilar, men som snarare går hand i hand.

– Har man solel vill man ha elbil och tvärtom, säger Anna Werner, vd på branschorganisationen Svensk Solenergi, i ett pressmeddelande.

Mässan i sig slog också publikrekord, eller besökarrekord, då totalt 12 170 personer tog sig dit. Det är ungefär en tredjedel fler än ifjol – då det också slogs publikrekord. eCarExpo växer med andra ord, framför allt på Västkusten.

– Göteborg håller på att bli ett internationellt elbilscentra. Mässan här är inte bara en lokal angelägenhet längre – utan en mötesplats för globala aktörer, säger mässans chef Gunnar Dackevall.

Och kring montrarna märktes det definitivt att det är en mötesplats, människor höll intervjuer och dialoger med varandra vid nästan varje fåtölj eller bord. Flera företag sysslade med lite annorlunda saker, som att bygga om äldre bilar till eldrivna, att ordna med personliga tillbehör och naturligtvis laddboxar och lösningar för det. Dessutom hände det något på den stora scenen i princip hela tiden. Utöver det hade företagen vid montrarna egna evenemang som avtäckningar av nya bilar eller andra typer av presentationer.

Bilar som på ett eller annat sätt uppmärksammades var bland andra Volkswagens konceptbil ID. Space Vizzion, Lotus Eletre, Polestar 3, BMW i7 och Hyundai Ioniq 6. Men de riktiga nyheterna var de kinesiska märkena, där besökarna flockades likt myror kring sötsaker.

BYD fanns på plats och visade upp de tre modellerna Han, Tang och Atto 3. Hongqi hade åkt ända till Göteborg med endast en bil: E-HS9. I Nios monter såg man knappt bilarna de hade med sig, ET7, EL7, ET5 och så monstret EP9 med hela 1 360 hästkrafter. Slutligen fanns en pytteliten monter med två små fordon, mikrobilen D2S och mopedbilen Aima.

Det blev tydligt att kinesiska märken intresserar svenska kunder och det lär inte bli mindre av den varan framöver.