Mässpecial: Många Sverigepremiärer på eCarExpo i Stockholm
Elbilsmässan eCarExpo har kommit till huvudstaden. I helgen fylls Friends arena av nya elbilar och intressanta nyheter. Vi har redan tittat närmare på några av dem.
Vi är nog många som kommer ihåg Stockholms internationella bilsalong som under flera år hölls på Älvsjömässan söder om Stockholm. Den hölls dock sista gången år 2006 och nu är det elbilsmässan eCarExpo som har tagit över.
I helgen, 4-5 februari, hålls eCarExpo i Friends arena och den här gången har den svenska elbilsmässan lockat fler nya modeller och konceptbilar än någonsin.
Här finns till och med en världspremiär – Polestar 2 har uppdaterats med lite ny teknik och design och det här är första gången den visas upp fysiskt.
Knappast världspremiärer, men väl Sverigepremiärer, är bland andra gigantiska, eldrivna pickupen Ford F-150 Lightning, Smart #1 i Brabus-utförande, kinesiska coupésuven Aiways U6 i pippigul färg, sjusitsiga elsuven Skoda Vision 7S samt bilen som för oss alltid kommer att vara känd som Funky Cat – kinesiska ORA 300 Pro.
Mest intressant är kanske ändå danskkaliforniern Fisker Ocean som är danske bildesignern Henrik Fiskers nya elbil. Fisker har haft som mål att bygga världens mest hållbart tillverkade bil och om det har lyckats är svårt att fastställa, men bilen har i alla fall börjat byggas. Det är österrikiska Magna Steyr som bygger bilarna och de första kommer till Sverige mot slutet av årets första kvartal. Lanseringsversionen kostar 755 000 kronor. Det är mycket pengar, men kanske ändå konkurrenskraftigt för att vara en fyrhjulsdriven suv som gör 0–100 km/h på 3,9 sekunder och har solceller på taket som i fint väder kan förlänga räckvidden utöver de 63 mil som kan lagras i batteriet. Bland partytricken finns V2G-teknik, möjlighet att hissa ner alla sidorutor och bakrutan samt en snurrbar pekskärm.
Så nära mässgolvets mittpunkt som det går att komma står Hyundais retrodoftande konceptbil N Vision 74 som designmässigt är inspirerad av konceptbilen Pony Coupé från 1974, men med toppmodern bränslecellsteknik under karossen. Bränslecellsstacken sitter under motorhuven fram, batteripaketet på 62 kWh i mitten och två elmotorer med totalt 680 hästkrafter mellan bakhjulen. Låt oss hoppas att Hyundai vågar bygga något så galet och roligt som en vätgasdriven sportbil!
På mässgolvet finns också en lång rad laddboxleverantörer och en som sticker ut är Luleå-bördiga Zpark med sina diskreta Typ 2-uttag som ryms i en vanlig motorvärmarbox. Man behöver inte ens byta ut själva motorvärmarhuset, utan bara slita ut innanmätet och stoppa in det nya som ger två Typ 2-uttag med upp till 11 kW effekt per uttag, 22 kW om bara en laddar, samt två 230-voltsuttag för vanlig motorvärmare. De har också en ovanligt liten och diskret lösning för laddbox till hemmet.
– Vi har velat ta fram en laddlösning för framtiden och vi har gjort allt själva, all mjukvara som styr app och lastbalansering med mera är utvecklad av oss i Luleå och vi har all tillverkning i Sverige. Och vi tror att folk vill ha en diskret design framöver, många kanske börjar bli trötta på stora plastlådor med blinkande lampor, man vill bara ha något som ser ut som ett vanligt elluttag, säger Jonas Lundmark på Zpark.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se