Bakom Jan-Erik Berggren döljer sig ett Mazda-emblem. Det pryder märkets första laddhybrid. Foto: Jan-Erik Berggren / Teknikens Värld

Mazda CX-60 – tre snabba från provkörningen

Det ryktas att Mazda kommer med en laddhybrid, är det den du kör?
– Stämmer bra, det är en stor och rejäl suv med ett batteri på 17,8 kWh som klarar drygt sex mil på el. Som du ser på bilden känner vi igen designen och Mazda satsar på en lååång motorhuv och korta överhäng.

Något som sticker ut med bilen?
– Dragvikten på 2,5 ton kommer att locka många köpare. Det finns inte så många nya bilar som klarar det, oavsett bränsle. Men tjänstevikten är hög så det krävs rätt körkort för att dra så tungt.

1 AV 3
Foto: Mazda
2 AV 3
Foto: michaelschnabel / Mazda
3 AV 3
Foto: Mazda

Mazda har fortfarande ingen pekskärm?
– Nej, stämmer. Eller ja, pekskärm bara när man står stilla. En liten egen grej är ansiktsigenkänning som sköter alla inställningar i bilen. Programmera en gång och bilen känner igen dig. Du berättar hur lång du är och bilen föreslår en optimal körställning. Annars får du vänta till Teknikens Värld nummer 11/2022 för att få veta exakt hur den är att köra och om Mazda lyckats trolla bort den höga vikten.

En sista fråga bara... vad kostar CX-60?
– Den börjar på 499 500 kronor. Säljstart är det om en dryg månad, i juni.

1 AV 4
Foto: Mazda
2 AV 4
Foto: Mazda
3 AV 4
Foto: Mazda
4 AV 4
Foto: Mazda