Foto: Mazda

Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV – laddhybrid med wankelmotor

Wankelmotorn är inte död! Nu är den tillbaka, och det förstås i en Mazda. Här är Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV – en laddhybrid med wankelmotor som räckviddsförlängare.

Det har talats om den ända sedan Mazda MX-30 lanserades för tre år sedan, och nu är den här. Elbilen MX-30 kommer nu i ett andra utförande, med en wankelmotor som räckviddsförlängare. I den strikt eldrivna versionen av MX-30 finns ett stort tomrum under motorhuven fram och det är där Mazda nu stoppar ner en wankelmotor som aldrig driver direkt på hjulen utan bara arbetar som generator för att ladda upp det 17,8 kWh stora litiumjonbatteriet.

1 AV 3
Foto: Mazda
2 AV 3
Foto: Mazda
3 AV 3
Foto: Mazda

Utöver batteriet finns en bensintank som rymmer hela 50 liter. Batteriets lagringskapacitet ska räcka för elektrisk körning upp till 8,5 mils körning och om man använder bensintankens lagrinskapacitet också får man en total räckvidd på 60 mil.

Elmotorn driver på framhjulen och är faktiskt lite starkare än den är i vanliga MX-30, 170 mot 145 hästkrafter. Wankelmotorn är nyutvecklad och direktinsprutad. Den är på 830 kubik och utvecklar 75 hästkrafter och enligt Mazda är den perfekt som räckviddsförlängare tack vare en vibrationsfri och tyst gång. När batteriet är urladdat kan det laddas igen med 11 eller 36 kilowatt.

MX-30 e-Skyactiv R-EV kommer att säljas jämte vanliga MX-30 med början i sommar, men några svenska priser är ännu inte fastställda.