Foto: Mazda

Mazda MX-30 får uppdaterad laddning

Två år efter lanseringen får Mazdas första elbil MX-30 en uppdatering. Den innehåller bland annat bättre laddning, ljud och nya färgval.

Under 2020 berikades elbilsmarknaden med Mazda MX-30 och inför lanseringen konstaterades att den skulle få ett litet batteri (på 35,5 kWh) som räcker till 20 mils körning. Mazda hävdade att det skulle räcka utmärkt då de flesta inte kör mer än 5-7 mil om dagen. Någon vidare snabbladdning har den inte heller, den kan laddas med max 40 kilowatt i dagsläget.

De senaste två åren har dock präglats av biltillverkarnas kamp om längre elräckvidd, effektivare batterier och högre laddkapacitet. Mazda verkar ha hajat – delvis – och uppdaterar nu MX-30 med bland annat snabbade laddning. Det är fortfarande långsamt för att kallas snabbladdning, då höjningen går från 40 till 50 kilowatt. Men även AC-laddningen uppdateras från 1-fas på max 6,6 kilowatt, till 3-fas på 11,2 kilowatt, vilket kan vara avgörande för den som laddar bilen hemma.

Utöver det får bilen uppdaterat artificiellt motorljud som enligt tillverkaren ska vara av ”mer harmonisk karaktär”. Ljudet går att stänga av.

Uppdateringen innehåller också ett nytt interiörtema som Mazda kallar Urban Expression. Det går bara att få till den högre utrustningsnivån Makoto. Klädseln i temat består av svart textil och svart konstläder och i paneler finns inslag av mörkbrun kork. Även utvändigt går det nu att välja tre nya färgkombinationer: Silver metallic, Zircon Sand och Soul Red Crystal kan alla kombineras med tak och sidostolpar i svart metallic.

Uppdaterade Mazda MX-30 behåller samma prisnivå som tidigare – från 432 900 kronor. Privatleasing börjar på 2 495 kronor i månaden, vilket är billigare än nya elkombin MG5 som vi nyligen provkörde