Mazda MX-30 officiell som märkets första elbil
Ett av huvudnumren på bilsalongen i Tokyo är Mazdas första elbil. Den heter MX-30, når runt 20 mil per laddning och kan beställas från och med i dag. Pris: 349 900 kronor i Sverige.
Mazda satsar vidare på förbränningsmotorer, både bensin- och dieseldrivna. Den elektriska satsningen uteblir dock inte, och nu presenterar den japanska biltillverkaren märkets första helt eldrivna modell på Tokyosalongen – MX-30.
Modellen är en crossoverliknande historia med både typiska Mazda-drag men också med egna detaljer som får den att sticka ut från märkets övriga modeller. Den kanske mest utstickande detaljen är de små bakdörrarna. Dessa är upphängda i bakkant och öppnar upp precis som bakdörrarna på Mazda RX-8.
Unika bakdörrar i all ära, men det stora med MX-30 är förstås drivlinan som kallas för e-Skyactiv. Drivlinan är alltså elektrisk. Elmotorn är på 150 hästkrafter och drar nytta av energin som lagras i ett litiumjonbatteri på 35,5 kWh. Det sägs räcka till ungefär 20 mils körning vilket enligt Mazda är fullt tillräckligt med tanke på att européer i genomsnitt kör 4,8 mil per dag. Batteriet kan snabbladdas (max 50 kW) alternativt laddas hemma. Vid sistnämnda alternativ är max laddeffekt 6,6 kilowatt (kW).
Mazda MX-30 är 439,5 centimeter lång och därmed exakt lika lång som CX-30. De båda modellerna är även lika breda, 179,5 centimeter, däremot är MX-30 tre centimeter högre – 157 centimeter.
Mazda tar från och med i dag emot beställningar på MX-30. Första utgåvan heter MX-30 First Edition, kostar 349 900 kronor och är extrautrustad. Leveranserna påbörjas under hösten 2020.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se