Mazda MX-30 – tre snabba från provkörningen
Mazda är på gång med sin första elbil och Erik Wedberg har tagit sig till Lissabon för en första provkörning. Hur bra är den?
Hej Erik, hur bra är Mazdas första elbil?
– Det vet jag tyvärr inte riktigt än. Jag har inte fått köra den mer än cirka 40 minuter och det jag har kört är inte den färdiga bilen. MX-30 premiärvisades ju på Tokyosalongen (se galleri nedan) och så som bilen såg ut då kommer den också att göra när serieproduktionen startar. Men till dess dröjer det ett tag. Bilen kommer hit till Europa först nästa höst och Mazda säger sig ha en del finjusteringar kvar att göra. Det är delvis därför jag är här. Mazdas ingenjörer har snickrat ihop en bil som undertill är en MX-30. Batteripaketet, chassit och elmotorn är så som det kommer att vara i MX-30, men karossen är en CX-3 och Mazda vill veta vad vi motorjournalister tycker om bilen innan allt spikas för serieproduktion.
Kan MX-30 bli konkurrenskraftig?
– På papperet ser det onekligen ganska tufft ut för den. Batteripaketet på 35,5 kWh räcker inte till mer än 20 WLTP-mil och mot slutet av nästa år kommer det att finnas många elbilar som kommer längre än så. Priset för den så kallade First Edition, en ganska välutrustad variant, som kommer först till Sverige är 349 900 kronor före avdragen bonus på 60 000 kronor. Jag tror att Mazda behöver stoppa in fler kilowattimmar i batteriet för att verkligen kunna hävda sig. Men de säger att den som vill ha längre räckvidd får vänta på versionen som får en räckviddsförlängare i form av en wankelmotor. Det låter spännande!
Har MX-30 ingenting att komma med?
– Jo, den har faktiskt det. Har man inte så stora krav på räckvidd så tror jag att MX-30 kan vara attraktiv ändå. Jag har fått klämma och känna på utställningsbilen från Tokyo och den är verkligen läcker. Det här är verkligen något annat än budgetkänslan i Zoe och Leaf. Mazdan känns påkostad, designad och lite rolig. De bakhängda dörrarna är opraktiska, men härliga. Körmässigt är den också lite annorlunda, väldigt lik en bensinbil. Det får ni läsa mer om senare!
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se