Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
1 AV 3
Foto: davidlfsmith / davidlfsmith
2 AV 3
Foto: Mazda
3 AV 3
Foto: Mazda

Mazda storsatsar på elbilar och laddhybrider

Planen är att lansera fem laddhybrider och tre rena elbilar till 2025, tillsammans med fem andra hybrider.

Tidigare har Mazda satt sina elektriska förhoppningar till suven MX-30 som var märkets första elbil. Nu väljer man en, minst sagt, något annorlunda approach och drar i gång en jättesatsning på elbilar och laddhybrider. Mellan 2022 och 2025 ska inte mindre än 13 nya modeller vara i produktion, varav tre rena elbilar, fem laddhybrider och fem ”vanliga” hybrider (mildhybrider).

Ingen dålig satsning det inte och till dessa ska man använda plattformen Skyactiv Multi-Solution Scalable Architechture. Därefter ska Mazda även utveckla en särskild plattform för elektriska fordon snärtigt döpt till Skyactiv EV Scalable Architecture tilltänkt för bilar lanserade mellan 2025 och 2030.

Bensinmotor med 48-volts mildhybridteknik.Bensinmotor med 48-volts mildhybridteknik.Bensinmotor med 48-volts mildhybridteknik.
Dieselmotor med 48-volts mildhybridteknik.Dieselmotor med 48-volts mildhybridteknik.Dieselmotor med 48-volts mildhybridteknik.
Laddhybrid med bensinmotor.Laddhybrid med bensinmotor.Laddhybrid med bensinmotor.
Wankelmotor med flera elektrifieringstekniker.Wankelmotor med flera elektrifieringstekniker.Wankelmotor med flera elektrifieringstekniker.
1 AV 4
Bensinmotor med 48-volts mildhybridteknik.
Foto: Mazda
2 AV 4
Dieselmotor med 48-volts mildhybridteknik.
Foto: Mazda
3 AV 4
Laddhybrid med bensinmotor.
Foto: Mazda
4 AV 4
Wankelmotor med flera elektrifieringstekniker.
Foto: Mazda

Till 2030 ska en fjärdedel av företagets produkter vara fullständigt elektrifierade och resterande ska vara elektriska i någon form.

Mazda säger sig vilja ta upp kampen mot koldioxidutsläpp och menar att man måste använda sig av alla tillgängliga möjligheter för att uppnå klimatneutralitet. I detta fall innebär det att företaget ska fortsatt ska utveckla avancerad teknik till förbränningsmotorer och nya raka sexcylindriga motorer, samtidigt som man fortsätter att arbeta på elektrifieringen.

Utöver detta jobbar Mazda även på ett självkörande system kallat ”Mazda Co-Pilot Concept”. Detta kommer göra ett första framträdande i form av Mazda Co-Pilot 1.0 under 2022. Systemet ska över tid konstant kunna övervaka förarens tillstånd och om en förändring upptäcks ska bilen byta till autonom körning där bilen körs till en säker plats, stannar och sedan ringer efter ambulans.