Mazda visar laddhybriden CX-60
Letar du efter en mellanstor suv med fyrhjulsdrift och laddhybridteknik? Då kan nya Mazda CX-60 vara ett alternativ. Nu visar Mazda suven som blir deras största och dyraste modell.
Kommer du ihåg CX-7 och CX-9? Mazdas två stora suvar förde en tämligen blygsam tillvaro i Europa, men nu gör japanerna ett nytt försök. Nya Mazda CX-60 placerar sig storleksmässigt mitt emellan saliga CX-7 och CX-9 men högst upp i märkets befintliga modellutbud. Inte minst prismässigt. Grundpriset 499 500 kronor gör den betydligt dyrare än alla andra Mazda-modeller.
För det priset kommer man att få en 475 cm lång, 189 cm bred och 168 cm hög suv som byggs på Mazdas nya bakhjulsdrivna plattformsteknik som ska ligga till grund för en rad nya, mer exklusiva modeller. CX-60 kommer att finnas med två sexcylindriga motorer med mildhybridteknik på vissa marknader, men i stora delar av Europa och framför allt Sverige kommer laddhybridalternativet att dominera försäljningen.
Under den långa huven, som är stor nog för att ha plats för de sexcylindriga motoralternativen, får man i laddhybriden en 2,5 liter stor, fyrcylindrig bensinmotor som tillsammans med en elmotor ger totalt 327 hästkrafter. En åttaväxlad automatlåda skickar kraften till alla fyra hjul. I normalfall går 90 procent av kraften till bakhjulen men upp till 50 procent kan skickas till framhjulen. 0–100 km/h går på 5,8 sekunder
Litiumjonbatteriet har en lagringskapacitet på 17,8 kilowattimmar som ska räcka för upp till 6,3 mils körning på el och den blandade förbrukningen enligt mätning i WLTP-körcykeln är 0,15 l/mil.
CX-60 kommer att säljas i tre utrustningsnivåer där Exclusive är instegsversionen under Homura och Takumi som är de två högre och dyrare nivåerna. Sverige är en av de marknader som kommer att få bilar levererade först och kunder som beställer bilar kan se fram emot att få dem i början av juni.
Storleken och drivlinan gör Mazda CX-60 till en direkt konkurrent till bland annat Volvo XC60 T6 Recharge, Volkswagen Tiguan eHybrid och Toyota RAV4 Laddhybrid.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se