Erik Wedberg har genom åren kört många laddhybrider Foto: Chris Brown / McLaren Automotive

McLaren Artura – tre snabba från provkörningen

Nu elektrifieras även McLaren. Artura är det brittiska sportbilsmärkets första laddhybrid sedan P1 och introducerar en ny V6-motor som tillsammans med en elmotor ger 680 hästkrafter. Vi provkör!

Hej Erik, hur mycket nytt är det i Artura?
– Nästan 100 procent faktiskt. Artura är en slags ersättare till tidigare instegsmodellen 570S, men den bygger på en helt ny plattformsarkitektur som kallas MCLA. Det är, kort sagt, en kolfiberbalja runt passagerarutrymmet med hjälpramar i aluminium fram och bak och baktill sitter en nykonstruerad V6-motor med dubbelturbo. Men inte nog med det, McLaren har också stoppat in en ny, åttaväxlad automatlåda.

Hur långt går den på el?
– Ja, alltså det är ju inte riktigt tänkt att man bara ska köra den på el. Den officiella WLTP-räckvidden på el är bara 3,1 mil och kör man den i helelektriskt läge så har man bara tillgång till 95 hästkrafter. Det är först när bensinmotorn vaknar till liv som Artura blir en supersportbil. Och då vaknar den till liv! Den vill gärna varvas bortom 6 000 r/min då de dubbla turboaggregaten jobbar för fullt.

1 AV 4
Foto: McLaren Automotive
2 AV 4
Foto: McLaren Automotive
3 AV 4
Foto: McLaren Automotive
4 AV 4
Foto: McLaren Automotive

Är Artura en direkt konkurrent till Ferrari 296 GTB?
– Nja, McLaren tycker att Ferrarin är i en högre prisklass och vill inte jämföra sig med den. Men det går liksom inte att undvika en jämförelse. 296 GTB har ju också en V6 med elstöttning, men hela 819 hästkrafter och det är ganska mycket mer än 680. Nu har ju jag inte kört Ferrarin, det var Linus Pröjtz som gjorde det, men jag har svårt att tänka mig att den har samma fantastiska, nästan utomjordiska, styrning och bromskänsla som Artura. Exakt hur bra, eller dålig, Artura är får ni läsa i kommande nummer av Teknikens Värld.