McLaren väljer V6-motor till sin laddhybrid
McLaren avslöjade i augusti planerna på att bygga en helt ny bilplattform som de kallar McLaren Carbon Lightweight Architecture. När plattformen ska bära en laddhybriddrivlina blir det eldrift i kombination med en V6-motor, McLarens allra första av sistnämnda.
Sportbilstillverkaren McLaren tvekade länge på hur strategin för elektrifiering skulle genomföras. I augusti avslöjades planerna på en helt ny bottenplatta för kommande supersportbilar. Första modellen fick namnet P16 och plattformen kallades McLaren Carbon Lightweight Architecture.
Nu står det klart att McLaren för första gången väljer en V6-motor, efter att tidigare enbart ha använt V8:or och V12:an som köptes från BMW.
McLaren har inte avslöjat några effektsiffror eller hur långt P16 ska kunna köras på el men i en intervju för Automotive News berättade vd Mike Flewitt att räckvidden på el ska vara cirka 31 kilometer och batteriet ska kunna laddas på tre till fyra timmar. Elmotor ska placeras mellan motor och växellåda.
Debuten av P16 har försenats på grund av coronapandemin och först i maj 2021 kan vi få se en färdig produkt, cirka sex månader efter den ursprungliga planen.
Idén var att presentera fakta om bilen under Goodwood-dagarna och lansera bilen i Pebble Beach med säljstart nu i oktober 2020.
McLaren kommer att sluta bygga sina Sport Series-bilar när modellen 620R plockas bort från produktionsbandet i slutet av året. Sport Series introducerades som en instegsmodell 2015 och har inkluderat 570S, både som coupé och cabriolet, 570GT och 600LT, coupé och cabriolet. Därmed kommer McLaren GT att bli instegsmodellen framöver.
Prismässigt kommer laddhybriden att ligga mellan GT och 720S, vilket betyder ett pris på mellan 2,5 och 3 miljoner kronor.
Nya V6-motorn kommer från McLarens motorpartner Ricardo. Ryktet säger att nya plattformen och hybriddrivlinan kommer att sitta i alla nya McLaren-modeller där en eller flera turboaggregat kan läggas till för att öka effektuttaget.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se