Med PSA i ryggen satsar Alfa Romeo på elbilar
Vi har undrat lite när elektrifieringen ska ta fart hos Alfa Romeo. Flera modeller saknar någon form av hybriddrivlina och det finns ingen renodlad elbil. Men nu ser det ut att lösa sig. Med drivlina från PSA-gruppen ska Alfa Romeo presentera en liten suv om två år.
En trio nya suvar ska komma från Alfa Romeo under de närmaste åren. De nya modellerna ska sätta fart på försäljningen och än en gång rädda bilmärket. Och det är den minsta av de tre som tilldrar sig allra störst intresse. Bilen är i samma storlek som en Audi Q2 och väntas bli helt eldriven.
Att Alfa Romeo nu kan börja elektrifiera sina bilmodeller och drivlinor kan de tacka samarbetet med PSA-gruppen för. Efter samgåendet med PSA så finns det en rad ny teknik som kan komma Fiat och Alfa Romeo tillgodo.
Redan nästa år ska vi få se en laddybridversion av den nya mellanstora suven Tonale (bilden ovan visar konceptbilen).
Någon kanske nu undrar lite över Alfa Romeos strategi då det tidigare pratats mycket om en ny supersportbil, en ny 8C och nya versioner av GTV. Men så sent som i slutet av 2019 backade Alfa-ledningen från de planerna och återgick till en strategi med fler "vanliga" bilmodeller.
Gamla Giulietta ska pensioneras i slutet av det här året och då står Alfa Romeo med endast Giulia, Stelvio och kommande Tonale. Elbilen ska bli märkets fjärde bilmodell. Det långsiktiga målet för Alfa Romeo är att nå en årlig försäljning på 400 000 bilar.
LÄS OCKSÅ: 12 intressanta bilar som reas ut i vår
Så här ser Alfa Romeos nya suv Tonale ut enligt den bildläcka som ägde rum i höstas.
Hur den nya elbilen ska se ut har Alfa Romeo ännu inte visat upp. Men de har sagt att designen ska skilja sig från Tonale. Idén är att låta de olika segmenten stå på egna ben, även om det ska finnas en viss form av igenkänning.
Laddhybriddrivlinan i Tonale plockas från Jeep Renegade medan elbilen blir den första som plockar teknik från PSA-hyllan. Det betyder samma teknik och design som i Peugeot e-2008 och DS3 Crossback E-Tense. De modellerna har ett batteri på 50 kWh och en räckvidd på 25-30 mil. Möjligen kan Alfa Romeo dra nytta av den ökade energidensiteten i morgondagens batterier och därmed få lite bättre prestanda.
QUIZ: Klarar du våra enkla bilfrågor? Om ja, då får du Teknikens Värld Premium gratis
Utmaningen för Alfa Romeo ligger nu i att försöka matcha varumärkets sportiga image med elbilens komfort och enkelhet. För att få till en sportigare image planerar Alfa Romeo att göra som Porsche och satsa på konstgjort ljud. Men det handlar inte om att luras och trycka ut ljudet från till exempel en V8:a i kupén utan mer om att ge elbilen ett eget karakteristiskt ljud.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se