Mer om lyxiga elbilen Aehra SUV
Behöver du sysselsättning under julhelgen eller vill sätta dina gäster på prov så börja räkna upp antalet nya bilmärken som presenterats de senaste åren.
Och här kommer ett till: Aehra.
Men det är för ovanligheten skull inte ett nytt märke från Kina utan företaget har sina rötter i Italien och USA. Nu får vi se lite mer av bilen.
Gillar du att hänga i en vertikal vindtunnel? Ja, i så fall kanske du hört talas om Hazim Nada och Sandro Andreotti. Båda gillar att flyga och hoppa fallskärm och tillsammans har de byggt Europas största vertikala vindtunnel, belägen i Milano.
Nu har de också gett sig i kast med att bygga elbilar. Först ut är en sportig suv som fått namnet Aehra SUV och som vi skrev om tidigare i år. Under nästa år ska det komma en sedanmodell.
Enligt informationen från Aehra ska suven rymma fyra fullstora NBA-spelare, oklart vad det betyder i VDA-liter. Men av måtten att döma är det här en suv i samma storlek som Polestar 3 och Volvo EX90. Hjulbasen är tre meter – för att få plats med ett fullstort batteri på över 100 kWh – och korta överhäng och platt golv ger maximal komfort och utrymme i kupén. Suven mäter 5,1 meter i längd och designen påminner lite om Lotus Eletre med markerade luftintag i fronten.
Leveranser 2025
Suven kan beställas som fyr- eller femsitsig. De enda uppgifterna om kraftuttag och räckvidd är ”cirka 80 mil på en laddning och 550-600 kW från motorn”.
I stället vill Aehra berätta om den fullstora bildskärmen som går från ena till andra sidan av instrumentbrädan. I varje hörn är skärmen backspeglar. Skärmen kan också höjas upp när du parkerat för att skapa en liten mysig hemmabio. Fillippo Perini är ansvarig för designen och enligt Perini har Aehra flera patent på sin bildskärmslösning.
Stolarna vill också Aehra berätta om. De är byggda i sann pilotanda med återvunnen kolfiber, aluminium och klädda och sydda med finaste italienska läder. Ratten är även den designad enligt flygindustrins standard.
Hittills har grundarna Hazim Nada och Sandro Andreotti betalat utvecklingen av suven och sedanen men inför lanseringen har de två börjat uppvakta investerare. De första bilarna ska börja byggas först 2025 med de första leveranserna till kunder i Nordamerika, Europa, Kina och Gulfstaterna sent samma år.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se