Mercedes A-klass och B-klass uppdateras och elektrifieras
Nu har fyra år gamla Mercedes A-klass och B-klass gjort sig förtjänta av en uppdatering. Utseendemässigt är förändringarna små, men under huven blir det mer elektrifiering.
Inför modellår 2023 uppdateras A-klass och B-klass med några små men viktiga detaljer. Den största förändringen är att alla bensinmotorer utrustas med ett mildhybridsystem på 48 volt som inte bara ska sänka förbrukningen utan också ge en liten effektknuff i låga hastigheter. Den kombinerade startmotorn/generatorn kan bidra med 13 hästkrafter under korta stunder men finns främst där för att möjliggöra fler och längre motorstopp vid rödljus.
A-klass finns även som laddhybrid och är en av marknadens mindre sådana. A 250 e uppdateras nu och får ännu lite längre räckvidd. Batteripaketet på 15,6 kilowattimmar räcker nu för en elektrisk räckvidd upp till 8,1 mil och i standardutförande kan den laddas med 3,7 eller 11 kilowatt. Som tillval finns en ombordladdare med stöd för 22 kilowattsladdning. Samma uppdatering gäller för B 250 e.
Utseendemässigt går det att se skillnad på gamla och uppdaterade A-klass och B-klass, men man måste titta noga. Grillen har fått ett stjärnmönster runt Mercedes-stjärnan, frontspoilern och bakre stötfångaren har fått ny design och lamporna fram och bak har delvis ny utformning.
Invändigt är förändringarna ännu svårare att se. A-klass och B-klass får senaste generationen av Mercedes infotainmentsystem Mbux samt ny rattdesign. Som tillval finns en fingeravtrycksläsare så att man kan identifiera sig som förare.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se