Foto: Mercedes-Benz AG

Mercedes-AMG C 63 S E Performance officiell – laddhybrid med 680 hk

Nya AMG-versionen av C-klass har bara hälften så stor motor som sin föregångare. Åtta cylindrar har blivit fyra. Men på samma gång har 510 hästkrafter blivit 680!

476 hästkrafter. Så mycket effekt ger den fyrcylindriga bensinmotorn på 2,0 liter i nya Mercedes-AMG C 63 S E Performance. Det gör den till världens starkaste serietillverkade fyrcylindriga motor, med 238 hästkrafter per liter. Maximalt vridmoment på 545 newtonmeter finns tillgängligt mellan 5 250-5 500 r/min.

Som om det inte vore nog får den hjälp av en 204 hästkrafter stark elmotor. Totalt blir det 680 hästkrafter och 1 020 newtonmeter och med det får man säga att värsta konkurrenten BMW M3 är rejält frånkörd.

Hoppet från föregående generation Mercedes-AMG C 63 kan tyckas stort, Mercedes går från V8 på 4,0 liter till fyrcylindrig 2,0-litersmotor i ett slag. Men det var inte oväntat. Nya Mercedes-AMG C 43 4Matic bytte sin sexcylindriga motor mot samma fyrcylindriga som 63-modellen nu får. Den så kallade M139-motorn kan ge så hög effekt tack vare ett både avgas- och eldrivet turboaggregat som först utvecklades för formel 1 och använder kraft från mildhybridsystemet på 48 volt.

 

Glömde vi säga att C 63 har blivit laddbar? Jo, Mercedes-AMG C 63 S E Performance har ett 6,1 kWh stort batteripaket som sitter ovanpå bakaxeln och har kraft nog för att driva bilen elektriskt en så kort sträcka som 13 kilometer. När elen är slut kan batteriet laddas med 3,7 kW. Hybridsystemet är dock konfigurerat på så sätt att det alltid finns en kraftreserv. Närhelst föraren stampar gaspedalen till kick down-läget ska elmotorn kunna bidra med sin maxeffekt. Den nya AMG-bilen har dessutom ett Drift-läge som styr med kraft till bakhjulen samt standardmonterad bakaxelstyrning som gör att bakhjulen kan styra emot med upp till 2,5 grader.

LÄS MER: Mercedes-AMG:s första laddhybrid

Mercedes-AMG C 63 S E Performance släpps samtidigt som sedan och kombi. Vi kan alltså se fram emot en regelrätt duell med BMW M3 Touring. Både sedanen och kombin är 8,3 centimeter längre än standardbilarna på grund av de nya stötfångarna och spårvidden fram har ökat med 7,6 centimeter. Faktum är att de även har en centimeter längre mellan fram- och bakhjul. Sist men inte minst – Mercedes-stjärnan har för första gången fått flytta på sig och lämna platsen på motorhuven åt AMG-loggan.

Glömde vi säga hur snabb den är? Både sedanen och kombin gör 0–100 km/h på 3,4 sekunder. Sedanen kan nå en toppfart på 280 km/h medan kombin stannar vid 270 km/h.