Foto: Mercedes-Benz / MediaPortal Daimler AG

Mercedes-AMG EQE officiell – snabb elbil i två utföranden

Mercedes-AMG presenterar en ny elbil i två utföranden: EQE 43 4Matic och EQE 53 4Matic+. I snabbaste utförandet går 0-100 km/h på 3,3 sekunder.

I höstas blev elbilen Mercedes EQE officiell, med bland annat ett batteripaket på 90 kilowattimmar och en räckvidd på upp till 66 kilometer. Samtidigt offentliggjordes Mercedes-AMG EQS 4Matic+ som den första helt eldrivna AMG-modellen. Redan då hintades det om att man skulle lansera flera AMG-elmodeller.

Och nu fortsätter märkets elbilsoffensiv då en ny elbil inom AMG-familjen presenteras i två varianter: EQE 43 4Matic och EQE 53 4Matic+. Dessa har båda samma storlek på batteripaketen som vanliga EQE, det vill säga 90 kilowattimmar (kWh). Däremot har de inte lika lång räckvidd, EQE 43 4Matic ska enligt uppgift komma upp till 533 kilometer och EQE 53 4Matic+ ska komma 518 kilometer som längst.

Batterierna, som har minskad andel kobolt (10 procent), kan laddas med upp till 170 kilowatt vid snabbladdning. Det innebär att man på en kvart ska kunna ladda el för 180 kilometers körning. Modellen är baserad på märkets elbilsplattform EVA2.

1 AV 3
Mercedes-AMG EQE 53 4Matic+ invändigt.
Foto: Mercedes-Benz / MediaPortal Daimler AG
2 AV 3
Mercedes-AMG EQE 53 4Matic+ invändigt.
Foto: Mercedes-Benz / MediaPortal Daimler AG
3 AV 3
Mercedes-AMG EQE 53 4Matic+.
Foto: Mercedes-Benz / MediaPortal Daimler AG

– Med två nya modeller utökar vi vårt sortiment med rent eldrivna prestandafordon och vänder oss därmed till ytterligare målgrupper. EQE 43 4Matic är instegsmodellen. EQE 53 4Matic+ fokuserar på ännu mer sportighet och större kördynamik, säger Philipp Schiemer, styrelseordförande för Mercedes-AMG.

Han tillägger att man inom en snar framtid kommer att bygga fristående AMG-elbilar på en helt ny, egenutvecklad plattform: AMG.EA. Någon ytterligare information avslöjas inte.

Effekten i EQE 4Matic är 350 kilowatt (476 hästkrafter) och i EQE 53 4Matic+ är den 505 kilowatt (687 hästkrafter), i alla fall om man väljer tillvalet AMG Dynamic Plus-paketet och boostfunktion. Det maximala vridmomentet sträcker sig från 858 till 1 000 newtonmeter. Accelerationen är 0-100 km/h på 4,2 sekunder respektive 3,3 sekunder.
EQE 53 4Matic+ utan Dynamic Plus bjuder ”bara” på 460 kW (626 hk), 950 newtonmeter och 0-100 km/h på 3,5 sekunder.

1 AV 3
Mercedes-AMG EQE 43 4Matics strålkastare.
Foto: Mercedes-Benz / MediaPortal Daimler AG
2 AV 3
Mercedes-AMG EQE 43 4Matic.
Foto: Mercedes-Benz / MediaPortal Daimler AG
3 AV 3
Mercedes-AMG EQE 43 4Matic invändigt.
Foto: Mercedes-Benz / MediaPortal Daimler AG

En ny funktion gällande batterihanteringssystemet är möjligheten att installera uppdateringar trådlöst (OTA) och EQE 53 4Matic+ har även fått AMG-specifikt kablage som klarar högre påfrestningar. Ett framsteg man uppnått inom cellernas kemi, enligt märket, är att kobolthalten har minskat till tio procent.

Många detaljer invändigt är i högglans svart och krom. Interiören är fylld av AMG-specifika funktioner och former, till exempel säten med speciella överdrag i konstläder och mikrofiber samt röda sömmar.

Några priser är inte offentliggjorda utan presenteras senare i år.