Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Mercedes-AMG går mot hybridteknik och eldrift

Mercedes prestandadivision ska anamma elektrifiering i olika former framöver. Första modell ut bland nya generationen bilar blir GT 4-Door.

Tobias Moers, chef på Mercedes prestandadivision AMG, har bekräftat att fyrdörrarscoupén GT 4-Door kommer med hybriddrift och blir därmed en omedelbar konkurrent till Porsche Panamera Turbo S E-hybrid. Modellen blir först ut av en ny generation av prestandabilar från Mercedes och AMG – alla med elektrifiering

– Liksom alla andra inom bilindustrin går vi mot elektrifiering, vi måste ändra oss. Nästa generation prestandabilar kommer att vara hybrider och GT 4-Door är först ut, sa han under Frankfurtsalongen.

LÄS MER: Vi kör Mercedes-AMG GT 63 S 4Matic+ 4-Door Coupé

AMG är också i begrepp att utveckla helt eldrivna modeller och Moers pekar ut Porsches Taycan som ledare i segmenet. En bil som täcktes av under samma salong han talade på.

– Den bilen sätter ribban. Just nu vill säga, tillägger han.

Han menar också att enväxlade elbilar är fel väg att gå för AMG. Minst två behövs för att leva upp till AMG:s standard. Hybriden GT 4-Door kommer att vara tvåväxlad, bekräftar han samtidigt.

LÄS MER: Alla BMW M-bilar blir elektrifierade

Fyrhjulsdrift och prestanda är inte den stora nöten att knäcka när det kommer till eldrift understryker han vidare, det är samspelet mellan förare och bil samt ljudbilden. De elektrifierade AMG-bilarna måste få en ny ljudidentitet, att härma en V8 skulle bara kännas dumt, avslutar han.