Mercedes-AMG GT 63 S E Performance – laddhybrid med 843 hk
Mercedes prestandadivision AMG lovat en elektrisk framtid. Här är första bilen, extrema laddhybriden Mercedes-AMG GT 63 S E Performance som gör 0-100 km/h på 2,9 sekunder.
Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé uppdaterades tidigare i somras, men då snackades det inte om de värsta prestandaversionerna, inte heller om den laddhybriden som nu presentas.
Mercedes-AMG GT 63 S E Performance heter modellen som baseras på Mercedes-AMG GT 63 S 4Matic+ 4-Door Coupé som i sig är en ordentlig best som har en 4,0 liter stor V8 motor på 639 hästkrafter och 900 newtonmeter som via den nioväxlade AMG Speedshift-lådan och fyrhjulsdrift skickar iväg den drygt 2,1 ton tunga bilen från stillastående till 100 km/h på 3,2 sekunder.
Laddhybridversionen har fått ett tillskott i form av en elmotor som levererar 204 hästkrafter. Tillsammans blir maxeffekten otroliga 843 hästkrafter, hela 143 fler än Porsches laddhybridflaggskepp Panamera Turbo S E-Hybrid som nyligen uppdaterades.
0-100 km/h avverkas på 2,9 sekunder och toppfarten är 316 km/h, en kilometer mer än för 639-hästarsversionen utan elmotor.
Enligt WLTP-körcykeln är förbrukningen vid blandad körning 0,86 liter per mil vilket motsvarar 196 gram koldioxid per kilometer. Det är en ordentlig sänkning jämfört med Mercedes-AMG GT 63 S 4Matic+ 4-Door Coupé som vill ha 1,25 liter per mil och släpper ut 285 gram per kilometer. Men trots rejält kliv ned i utsläppen är den inte en klimatbonusbil, Mercedes-AMG GT 63 S E Performance. Långt ifrån.
https://youtu.be/pP3PkZXbHCsBra elektrisk räckvidd har den inte heller. Det lilla 6,1 kWh-batteriet räcker till 1,2 mils körning på el. Det är tydligt att denna superladdhybrid betonas på super, inte på laddhybrid.
Något pris har inte Mercedes presenterat ännu, kanske vi får reda på det när bilen ställs ut på bilsalongen i München nästa vecka.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se