Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Mercedes-Benz

Mercedes-AMG One officiell – med över tusen hästkrafter

Mercedes-AMG är äntligen helt färdiga med den kraftigt försenade supersportbilen One. Med en V6-motor från Formel 1 och fyra elmotorer ger den totalt 1 063 hästkrafter och tar sig från 0 till 100 km/h på 2,9 sekunder.

Det har varit en lång följetong, men nu meddelar Mercedes-AMG att supersportbilen som kort och gott heter One är helt klar för produktion.

– Med Mercedes-AMG One har vi verkligen tänjt på gränserna. De enorma tekniska utmaningarna i att göra en modern Formel 1-drivlina användbar i vardagstrafik har verkligen tagit oss till det möjligas gräns, säger Philipp Schiemer som är vd för Mercedes-AMG GmbH. Tekniken är också verkligen extrem. Det handlar inte bara om att få ut 1 063 hästkrafter ur en motor på bara 1,6 liter tillsammans med fyra elmotorer. Den allra svåraste uppgiften var efterbehandlingen av avgaserna.

De har inte gjort det lätt för sig. One är konstruerad av Mercedes-AMG Affalterbach i samarbete med Formel 1-teamet på Mercedes-AMG High Performance Powertrains i engelska Brixworth.

Bakom de två sittplatserna, strax framför bakaxeln, sitter en V6-motor på 1,6 liter som ursprungligen byggdes för Formel 1-bilen Mercedes-AMG F1 W08 EQ Power+ från 2017. Den driver på bakhjulen med sina 574 hästkrafter, men får hjälp av inte mindre än fyra elmotorer. Två av dem driver framhjulen individuellt och levererar 163 hästkrafter vardera. På kardanaxeln sitter en lika stark elmotor som stöttar bensinmotorn och driver bakhjulen.

https://youtu.be/Tm4rkRpoapw

V6-motorn eldas på av ett rejält turboaggregat som laddar med maximalt 3,5 bar. Någon turbofördröjning ska det dock inte vara tal om, inne i turbon sitter nämligen en elmotor som är hela 122 hästkrafter stark och sätter snurr på turbinen direkt från låga varv. Först när turbon snurrar med mer än 100 000 r/min tar avgaserna över och driver på.

Den sammanlagda maxeffekten är 1 063 hästkrafter och något maximalt vridmoment finns inte specificerat, enligt Mercedes på grund av ”den komplicerade drivlinan”. All kraft ska i alla fall ut till hjulen och till bakhjulen kommer den via en sjuväxlad, automatiserad manuell växellåda. Däcken har inte oväntat extrema dimensioner. Fram sitter däck i dimensionerna 285/35 ZR 19 och bak 335/30 ZR 20.

One har mycket aktiv aerodynamik. Den främre diffusorn, liksom gälarna ovanpå framskärmarna, stängs och öppnas beroende på hur mycket marktryck man vill ha.
One har mycket aktiv aerodynamik. Den främre diffusorn, liksom gälarna ovanpå framskärmarna, stängs och öppnas beroende på hur mycket marktryck man vill ha.
One har mycket aktiv aerodynamik. Den främre diffusorn, liksom gälarna ovanpå framskärmarna, stängs och öppnas beroende på hur mycket marktryck man vill ha.
Även vingen baktill justeras för att ändra marktrycket.
Även vingen baktill justeras för att ändra marktrycket.
Även vingen baktill justeras för att ändra marktrycket.
1 AV 2
One har mycket aktiv aerodynamik. Den främre diffusorn, liksom gälarna ovanpå framskärmarna, stängs och öppnas beroende på hur mycket marktryck man vill ha.
Foto: Mercedes-Benz
2 AV 2
Även vingen baktill justeras för att ändra marktrycket.
Foto: Mercedes-Benz

Mercedes-AMG anger en toppfart på 352 km/h och 0–100 km/h ska gå på 2,9 sekunder. 0–200 km/h går på 7,0 sekunder. Bränsleförbrukningen anges till 0,87 l/mil.

1 AV 2
Foto: Mercedes-Benz
2 AV 2
Foto: Mercedes-Benz

Elmotorn i turbon arbetar även som generator och samlar upp energi som lagras i det 8,4 kilowattimmar stora batteripaketet. Om batteriet är laddat till max räcker energin för att driva bilen helt elektriskt, och framhjulsdrivet, upp till 1,8 mil. Batteriet kan laddas med en effekt upp till 3,7 kW. Notera att Mercedes-AMG One alltid startar på elektricitet och därmed är framhjulsdriven i låga hastigheter. Först när de fyra katalysatorerna har nått arbetstemperatur går bensinmotorn igång. Det finns också dubbla partikelfilter, vilket är nödvändigt för att motorn ska klara utsläppskraven enligt WLTP-certifieringen.

https://youtu.be/KePlr7kQfB4

De åkande sitter i en kolfibermonocoque som kläs i kolfiberpaneler som utgör karossen. Fram- och bakvagn byggs i aluminium och fjäder och stötdämpare är sammanbyggda, så kallade coilovers. Inne i kupén är det avskalat, men luftkonditionering, elektriska fönsterhissar, airbags och infotainmentsystem finns trots allt.

https://youtu.be/sabv_tMXODA

I samband med denna, slutgiltiga, lansering nämner Mercedes-AMG varken pris eller produktionsantal. Det har tidigare sagts att endast 275 bilar ska byggas och att alla är sålda till ett pris omkring 27 miljoner kronor.