Mercedes-AMG S 63 E Performance – laddhybrid med lyx och kraft
Nu har Mercedes AMG-behandlat senaste generationen S-klass. Det resulterar i laddhybriden Mercedes-AMG S 63 E Performance med 802 hästkrafter, starkare än någon annan tidigare S-klass.
Mercedes har redan släppt en AMG-version av ”elektriska S-klass” – Mercedes-AMG EQS 53 4Matic+. Först nu är det dags för vanliga S-klass att bli ett ”effektfyllt monster” à la AMG. Någon V12-motor hittas dock inte under huven, som de senaste generationerna S-klass i AMG-utförande har haft i vassaste utförandena. Numera är det V8 som gäller, 4,0 liter stor som så många gånger tidigare hos Mercedes. Den levererar 612 hästkrafter (450 kW), men arbetar sällan helt ensam då den har sällskap av en elmotor på 190 hästkrafter (140 kW). Tillsammans ger de 802 hästkrafter och 1 430 newtonmeter.
Drivlinan känns igen från framför allt Mercedes-AMG GT 63 S E Performance som du ser Daniel Östlund köra i filmen ovan. Dock är den i Mercedes-AMG S 63 E Performance inte riktigt lika kraftfull, det saknas exempelvis 41 hästkrafter. Det finns alltså utrymme för en ännu vassare AMG-behandlad S-klass framöver, en som pryds av ett extra S – efter 63 och innan E Performance.
Vad Mercedes-AMG S 63 E Performance däremot är bättre på är batterikapaciteten. Medan Mercedes-AMG GT 63 S E Performance har 6,1 kWh för lagring av energi har Mercedes-AMG S 63 E Performance hela 13,1 kWh. 3,3 mil på el uppges räckvidden till, klart mer än de futtiga 1,3 mil som Mercedes-AMG GT 63 S E Performance mäktar med. Om föraren inte prioriterar räckvidd på el innebär det större batteriet förstås några extra accelerationer av det hårdare slaget.
0-100 km/h går på 3,3 sekunder och toppfarten är begränsad till 250 km/hi de fall då ägaren inte har beställt toppfartshöjning från fabrik. Snabbt, absolut, men ”långsamt” i jämförelse med Mercedes-AMG GT 63 S E Performance som gör 0-100 km/h på 2,9 sekunder och toppar 316 km/h.
Självklart är Mercedes-AMG S 63 E Performance fullproppad av lyx och teknik som är värdig en S-klass i AMG-skrud. Adaptiv luftfjädring, aktiva krängningshämmare, kolfiberkeramiska bromskivor (400 mm fram, 380 mm bak) och en rad olika förarassisterande funktioner finns i kärran som mäter 533,6 centimeter från nos till bak.
Siffran som ska pryda prislappen har ännu inte förmedlats, inte heller när Mercedes-AMG S 63 E Performance kan tänkas dyka upp hos Mercedes-handlarna.
Räkna inte med att det räcker att dra in på lördagsgodiset i några veckor för att ha råd, som riktpinne kan vi ta Mercedes-AMG GT 63 S E Performance som kostar från knappt 2,1 miljoner kronor.
163 bilder att frossa i finns i galleriet nedan...
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se