Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Mercedes E 300 e och E 300 de – laddhybrider med bensin och diesel

Mercedes laddhybrider försvann för ett tag sedan. Det hette att de skulle göras om. Nu är de omgjorda och två av dessa är bensindrivna E 300 e och dieseldrivna E 300 de, båda med elektrisk assistans.

Som vi skrev tidigare i dag presenterar Mercedes nu sin tredje generation laddhybrider. Först ut var väldigt lätt uppdaterade S 560 e. Nu dyker två betydligt mer intressanta alternativ upp, nämligen ersättarna till E 350 e som försvann ur sortimentet tidigare i år. Jo, du läste rätt. En laddhybrid ersätts med två nya, en som kombinerar elektricitet med bensin och en som gör det med diesel.

Foto: Daimler AG

E 300 e: El och bensin

Vi börjar med bensinvarianten eftersom det är den som kan ses som den närmaste ersättaren till E 350 e som ju också hade en bensinmotor vid sidan om elmotorn.

Nya E 300 e har, precis som tidigare, en tvåliters radfyra på 211 hästkrafter och 350 newtonmeter som är kopplad till en niostegad 9G-Tronic-automatlåda. Elmotorn är däremot ny, den genererar 90 kilowatt (122 hk) samt 440 newtonmeter och det är därmed samma elmotor som i nämnda S 560 e.

Total uteffekt ligger på 320 hästkrafter och maxvridet på 700 newtonmeter, betydligt bättre än föregångarens 286 hästkrafter och 550 newtonmeter. Prestandan följer samma spår, det vill säga blir bättre än tidigare. 0-100 km/h går på 5,7 sekunder (tidigare 6,2 sekunder) och toppfarten är 250 km/h.

Foto: Daimler AG

Vad som också har blivit bättre är förbrukningssiffrorna. Vid blandad körning uppges förbrukningen ligga på 0,20 liter per mil enligt WLTP-konverterade NEDC-siffror. Utsläppet har därmed minskat från 49 till 45 gram per kilometer.

Energiförbrukningen vid enbart eldrift har däremot ökat, från 1,15 till 1,45 kWh per mil. Men det spelar lite mindre roll i och med att batteriet har blivit mer än dubbelt så stort – 13,5 kWh i stället för 6,4. Räckvidden vid enbart eldrift uppges till fem mil, betydligt bättre än föregångarens 3,3 mil (som i verkligheten bara var cirka två mil).

Foto: Daimler AG

Precis som i S 560 e har Mercedes tryckt in en ny, vattenkyld ombordladdare som pallar med effekter på upp till 7,4 kilowatt. Via en laddbox ska batteriet kunna laddas från 10 till 100 procent på 1,5 timme. Samma laddning via ett vanligt vägguttag tar ungefär fem timmar.

Denna bensinladdhybrid finns endast i sedanutförande.

Foto: Daimler AG

E 300 de: El och diesel

Till skillnad från E 300 e kommer E 300 de att finnas både som sedan och kombi. Det mesta i E 300 de är detsamma som i E 300 e men med den skillnaden att bensinmotorn är utbytt mot en dieselmotor som därmed ger lite andra prestanda- och förbrukningssiffror.

E 300 de har alltså samma elmotor som nämndes ovan. Förbränningsmotorn sörplar däremot diesel med hjälp av fyra cylindrar på 2,0 liter. Maxeffekten för dieselspisen är 194 hästkrafter och maxvridet 400 newtonmeter. Adderar man elmotorn blir totaleffekten 306 hästkrafter och maxvridet 700 newtonmeter. 0-100 km/h går på 5,9 sekunder och toppfarten är 250 km/h.

Foto: Daimler AG

I och med att det är en dieselspis i E 300 de är förbrukningen något lägre än i E 300 e. 0,16 liter per mil uppger Mercedes vid blandad körning och koldioxidutsläppet anges ligga mellan 41 och 44 gram per kilometer.

Förbrukningen vid ren eldrift är högre för E 300 de än för E 300 e. 1,87 kWh per mil för sedanen och 1,97 kWh för kombin. Trots högre elförbrukning anges räckvidden på el till 5,4 mil för sedanen och 5,2 mil för kombin, det vill säga två till fyra kilometer längre räckvidd än vad bensinladdhybriden E 300 e klarar av enligt körcykeln.

Marknadslanseringen av Mercedes E 300 e och E 300 de äger rum i januari 2019.