Mercedes elbil Generation EQ rullar 50 mil per laddning
På årets Parissalong har Mercedes visat upp sin nästkommande storsatsning i form av konceptbilen Generation EQ. Den ”coupéformade” suven är elektriskt driven och når omkring 50 mil per laddning.
Mercedes är inte nykomlingar när det kommer till elbilar, men konceptbilen Generation EQ får ändå ses som en helt ny satsning då den är grundbulten till vad som komma skall, nämligen en hel palett av elbilar i olika storlekar och former. Inte bara suvar, som Generation EQ, utan även sedaner, coupéer och cabrioleter. Mercedes nämner inte kombivarianter, men vi får förmoda att den lastvänliga typen även ingår i märkets elbilsplaner.
Mercedes satsning beskrivs så här av Dieter Zetsche som är Daimler AG:s koncernchef:
– Nu vrider vi om strömbrytaren. Vi är klara att lansera en produktoffensiv med elbilar som kommer att täcka alla segment. Från kompaktbilar till lyxklassen.
Konceptbilen Generation EQ baseras på en ny, modulbaserad plattform som är framtagen exklusivt för elbilar, på samma sätt som Volkswagen-koncernens nya MEB-plattform är och just nu visas i form av koncepbilen I.D.
Mercedes plattform kan därför byggas och justeras om för att ändra exempelvis axelavstånd, spårvidd och markfrigång. Många biltillverkare använder sig just av den typen av plattform, som kan byggas om, till sina icke eldrivna modeller.
Hjärtat i Generation EQ utgörs av två elmotorer som driver alla fyra hjulen. Tillsammans utvecklar de omkring 400 hästkrafter och 700 newtonmeter. Motorerna får sin kraft från ett Daimler-utvecklat (ACCUmotive) batteripaket med en lagringskapacitet på omkring 70 kWh. Batteriet är monterat i bilens golv för att inte äventyra köregenskaperna och hålla tyngdpunkten låg. Precis som plattformen är även batteriet modulärt uppbyggt och kan därmed anpassas efter behov, det vill säga till olika elbilsmodeller av varierande storlek.
Batteriet sägs ge bilen en räckvidd på cirka 50 mil, därefter är det dags att leta upp en laddstolpe för att kunna ta sig vidare. Det går även att ladda den trådlöst över en laddplatta i marken, så kallad induktiv laddning. Med framtidens laddare, där en uteffekt på uppemot 300 kW planeras, säger Mercedes att man med fem minuters laddning kan komma tio mil.
Inte fem minuter, däremot fem sekunder, går sprinten 0-100 km/h på.
Du kanske undrar varför bilen har en blåskimrande grill och stjärna i fronten? Kan det månne vara en gimmick för att det rör sig om en konceptbil? Nej, grejen med detta är att Mercedes kallar det för elektrisk design, något vi förmodligen kommer att få dras med i någon form när märkets elbilar når produktion och försäljningshallar. Man ska tydligt se att det är en bil ur Mercedes elbilssortiment.
Precis som en konceptbil ska vara är Generation EQ utrustad med kameror i stället för backspeglar, dolda dörrhandtag och dolda vindrutetorkare. Vissa av dessa detaljer, likt dolda dörrhandtag som hos Teslas modeller, kan gå vidare till produktion för att minska luftmotståndet och därmed öka batteriets räckvidd per laddning.
Inuti bilen är det futuristiskt. Frågan är hur mycket som kvarstår när Generation EQ börjar tillverkas, men Mercedes hävdar att konceptbilen är nära att vara produktionsklar.
Två stolar fram och två bak, det vill säga inget baksäte. Inget ovanligt i den här typen av extravaganta suvar med slanka former.
Kupén lyses upp av färger valda av föraren, färger som ändras så fort det sitter någon bakom ratten. Framför föraren finns, förutom en ratt med små beröringskänsliga ytor i stället för knappar, en 24 tum stor (dock inte så hög, den är nämligen 53 cm lång (!) men bara 11 cm hög) skärm som visar all möjlig (och kanske omöjlig) information som är viktig för föraren, bland annat GPS-navigationen som baseras på Here-systemet som Audi, BMW och Mercedes nyligen köpte från Nokia. Skärmlösningen är inte helt olik den som dagens S-klass och E-klass bjuder på.
EQ är namnet på vad Mercedes kallar ett komplett, framtida ekosystem där de ska erbjuda allt från elbilar till laddstationer och batterier för lagring av hushållsel.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se