Foto: Mercedes-Benz

Mercedes EQE har fått svenskt pris

Mercedes elektriska EQ-utbud växer i rask takt. Nu riktar vi ögonen mot EQE, märkets sjätte elbil, vars svenska pris börjar på lite mer än trekvarts miljon kronor.

Det var i september förra året som Mercedes dragplåster i montern på bilsalongen i München var nya elbilsmodellen EQE. Nu, nästan sju månader senare, meddelar Mercedes-Benz Sverige att de beräknar att första exemplaren landar inom vår nations gränser i slutet av april i år. I samband med denna information upplyses vi även om modellens prisbild.

Mercedes har ännu inte lagt upp EQE för konfiguration på sin webbplats, men när de väl gör det är det instegsversionen EQE 350+ samt den svagare prestandaversionen AMG EQE 43 4Matic som kommer att finnas där.
EQE 350+ har en elmotor på 215 kW (292 hk) som driver bakhjulen med energi som lagras i ett batteri på 90,6 kWh. Upp till 63 mils körning per laddning uppger Mercedes, 2-3 mil kortare än tidigare uppgifter. Batteriet kan snabbladdas med effekt på upp till 170 kW. Vid långsamladdning, exempelvis i hemmet, kan bilen hantera upp till 11 kW.

1 AV 4
Instegsversionen Mercedes EQE 350.
Foto: Mercedes-Benz
2 AV 4
Instegsversionen Mercedes EQE 350.
Foto: Mercedes-Ben
3 AV 4
Instegsversionen Mercedes EQE 350.
Foto: Mercedes-Benz
4 AV 4
Mercedes EQE.
Foto: Mercedes-Benz

Mercedes-AMG EQE 43 4Matic är den av två AMG-modellversioner som tillgängliggörs nu, den andra heter Mercedes-AMG EQE 53 4Matic+.
”43:an” bjuder på två elmotor för drivning på båda hjulparen. Sammanlagt levererar de 350 kW (476 hk). Batteriet är detsamma som i ovan nämnda EQE 350+, det vill säga på 90,6 kWh. I detta AMG-utförande, som gör 0-100 km/hg på 4,2 sekunder, räcker batterikapaciteten till uppemot 53 mils körning innan det är ”energitorsk”.

EQE 350+ som erbjuds i ett SE Edition-utförande kostar i Sverige från 759 900 kronor. Det är ett högt instegspris för en familjeorienterad modell i E-segmentet. Det kan jämföras med 306 hästkrafter starka och bakhjulsdrivna laddhybriden E 300 de Sedan med elektrisk räckvidd på 5,4 mil som kostar från 584 390 kronor, mycket pengar även det.
Som tjänstebil ligger förmånsvärdet, vid 50 procent marginalskatt, på 2 942 kronor per månad.

1 AV 5
Mercedes-AMG EQE 43 4Matic.
Foto: Mercedes-Benz
2 AV 5
Mercedes-AMG EQE 43 4Matic.
Foto: Mercedes-Benz
3 AV 5
Mercedes-AMG EQE 43 4Matic.
Foto: Mercedes-Benz
4 AV 5
Mercedes-AMG EQE 43 4Matic.
Foto: Mercedes-Benz
5 AV 5
Extem skärmyta. Här ses den i Mercedes-AMG EQE 45 4Matic+ som inte är aktuell riktigt än.
Foto: Mercedes-Benz

AMG EQE 43 4Matic börjar på 1 175 000 kronor. ”Motsvarande” E-klass är Mercedes-AMG E 53 4Matic+ Sedan, en mildhybrid med 435 hästkrafter från en rak bensinsexa samt 22 hästkrafter från en liten elmotor. Den gör 0-100 km/h på 4,5 sekunder och kostar från 831 900 kronor.
Förmånsvärdet för AMG-versionen av EQE ligger på 5 393 kronor per månad.

Bland tillvalen hittas motsvarande bakhjulsstyrning som finns i storebror EQS. Till AMG-versionen finns även möjligheten att välja till den enorma 1,4 meter breda skärmyta (tre stycken som bildar en stor yta) som du ser på bild ovan.

MISSA INTE: Provkörning av Mercedes EQS 450+