Mercedes EQG visar sin G-Turn
Mercedes terrängbil Geländewagen är nästa bil att elektrifieras och byter då namn till EQG. Nu visar den upp funktionen G-Turn som gör att den kan vrida sig runt sin egen axel.
Alla Mercedes bilar ska elektrifieras, så även den kanske mest konventionella av dem alla – Geländewagen. Bilen, som ska heta Mercedes EQG, väntas begå premiär vid mitten av 2024 men redan nu har lätt maskerade prototyper börjat provköras av utomstående. Vid ett sådant tillfälle passade Mercedes på att visa upp en funktion som kallas G-Turn.
https://twitter.com/GregKable/status/1594833774856003586?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1594833774856003586%7Ctwgr%5Eee8acee7b45a348f474627b11636f05a2cb7c780%7Ctwcon%5Es1_c10&ref_url=https%3A%2F%2Finsideevs.com%2Fnews%2F623709%2Fmercedes-eqg-g-turn%2FPrecis som namnet antyder är G-Turn samma sak som Rivians Tank Turn och innebär att bilen ska snurra runt sin egen axel. Den kan alltså göra en 180-graders, eller 360-graderssväng utan att flytta på sig. G-Turn uppges aktiveras genom att man stampar till på gaspedalen och samtidigt rycker i vänster eller höger rattpaddel, beroende på vilket håll man vill snurra.
Mercedes EQG visades som koncept första gången hösten 2021 och väntas börja säljas runt mitten av år 2024. Designen blir ungefär som den alltid har varit på Geländewagen och räckvidden väntas bli mellan 40–50 mil tack vare ett batteripaket som kan bli ännu större än det i Mercedes EQS som rymmer 108 kilowattimmar.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se