Mercedes GLC 300 e 4Matic – ny laddhybrid nu i Sverige
Nu är GLC laddhybrid tillgänglig för den svenska marknaden. En het konkurrent till exempelvis Volvo XC60 T8 Twin Engine. Kommer räckvidden på fyra mil räcka till i suv-segmentet för att bräcka konkurrenterna? Vi har priserna, förmånsvärdena och mycket annan information.
Säljstarten för nya Mercedes GLC 300 e 4Matic är igång i Sverige. Den välutrustade SE Edition börjar på 559 000 kronor för vanliga suv-modellen och 594 900 för ”coupén”. Skatten landar på miljöbilsklassade 360 kronor per år.
GLC lanserades 2015 och fick ett milt ansiktslyft i början av förra året. För ungefär tre år sedan dök GLC upp i coupéutförande. Nu har alltså laddhybriden landat på svensk mark i båda formaten.
Oavsett vilken kaross du väljer får du en bensinmotor på 211 hästkrafter (155 kW) och en elmotor på 122 hästkrafter (90 kW). Den totala effekten landar på 320 hästkrafter och har ett massivt vridmoment på 700 newtonmeter. GLC 300 e 4Matic är konstant fyrhjulsdriven och har en 9-växlad automatlåda som standard.
Förbrukningen anges till 0,23-0,30 liter milen med ett koldioxidutsläpp på 52-68 gram per kilometer. Under ren eldrift förbrukar den ungefär 2 kWh per mil.
Med dessa siffror får köparen en miljöbonus på upp till drygt 22 000 kronor och fordonsskatten stannar på 360 kronor per år.
För den som ser GLC 300 e 4Matic som en framtida tjänstebil kan förmånsvärdet intressera, det ligger på från 4 935 kronor per månad.
Laddningen, som dessutom sker baktill på höger sida, sker via växelström (AC) och en Typ 2-kontakt. Vid maximal effekt kan ombordladdaren ta emot 7,4 kW och då tar det cirka 1,5 timme att ladda fullt från en vanlig laddbox.
Intressant är att storebror GLE har fått ett batteri som ger mer än dubbelt så lång räckvidd, nämligen 9,9 mil enligt WLTP. Mercedes GLE 350 de 4Matic, som den heter, har förutom en dieselmotor ett litiumjonbatteri på 31,2 kWh, den har också en CCS-kontakt och kan, till skillnad från GLC, snabbladdas (likström) med upp till 60 kW.
En snabb titt i tabellen nedan gör gällande att GLC 300 e 4Matic hamnar på efterkälken vad gäller räckvidd och bagageutrymmen.
GLC 300 e 4Matic suv fixar 0-100 på 5,7 sekunder och har en toppfart på 230 km/h. Toppfarten vid ren eldrift är cirka 130 km/h.
För den som fraktar saker kan det vara bra att veta att den maximala släpvagnsvikten ligger på 2 000 kilo.
Bilens navigationsutrustning är specialanpassad för just laddhybriden, den kan lägga upp rutten utifrån var det finns laddplatser längs färdvägen. Kopplas bilen ihop med Mercedes me charge kan den laddas vid de flesta kommersiella laddplatser i Sverige utan någon speciell betallösning. Laddstolparna ska också kunna känna av bilens identitet och då hamnar kostnaden för laddningen på bilens eget konto hos Mercedes me charge.
De första bilarna kommer till Sverige under första kvartalet i år.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se