Konceptbilen Vision EQS från 2019. Foto: Daimler AG

Mercedes i fas med nya lyxbilarna

Produktionen av Mercedes lyxbil S-klass har startat igen, efter coronaavbrottet, i fabriken i Sindelfingen. Mercedes går också vidare med planerna på att visa en ny S-klass samt den lyxiga nya elbilen EQS senare i år.

Flera tillverkare har under coronakrisen tvingats trycka på pausknappen i sina bilfabriker och på sina utvecklingsavdelningar. Men Mercedes verkar ha återhämtat sig bra.

Ett viktigt projekt för Mercedes har varit att få ut en helt ny generation S-klass med därtill hörande elbil EQS. Och nu bekräftar Mercedes att trots problemen under våren kommer de två lyxbilarna presenteras som planerat. Enligt uppgifter i Tyskland ska de nya bilarna vara beställningsbara i september med de första leveranserna i november.

Enligt Mercedes produktchef Jörg Burzer är de två modellerna "absolut nödvändiga" för företaget och projektet har haft högsta prioritet.

Elbilen EQS kommer främst att utmana Tesla Model S på marknaderna världen över. Nya S-klass är en viktig modell för Mercedes då det brukar vara den bilen som är först med ny teknik och med nya finesser. Vi kan vänta oss att nya S-klass kommer med en ny nivå av assistanssystem och att den blir mer självkörande än dagens S-klass och E-klass. Mercedes har också aviserat fler tjänster över Internet och att bilens mjukvara ska kunna uppdateras via nätverket.

Dagens S-klass finns även i ett slankt coupéutförande.

Mercedes visade konceptbilen Vision EQS på bilsalongen i Frankfurt för knappt två år sedan och alla väntar sig att den bilen är en snarlik förlaga av nya EQS.

Både nya S-klass och EQS kommer att byggas i Mercedes fabrik i Sindelfingen nära Stuttgart. Där byggs dagens S-klass som presenterades 2014.

Nya S-klass blir till storlek lik dagens bil men det blir lite bredare mellan hjulen. S-klass byter också plattform och går över till Mercedes MRA-design för bakhjulsdrivna bilar. Vi kan räkna med mildhybrider och laddhybrider tillsammans med sexcylindriga trelitersmotorer. Det har också viskats om en version med en fyraliters V8:a under huven.

På insidan väntas Mercedes hålla fast vid två bildskärmar men där skärmen till höger blir betydligt större än i dag. Mercedes ska fortsätta bygga Maybach-versioner av S-klass.