Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Mercedes har utvecklat en särskild plattform för eldrivna skåpbilar.
Mercedes har utvecklat en särskild plattform för eldrivna skåpbilar.
Mercedes har utvecklat en särskild plattform för eldrivna skåpbilar.
1 AV 2
Tysk campingbil bjuder på sovplatser, kök, hög komfort och mycket annat
2 AV 2
Mercedes har utvecklat en särskild plattform för eldrivna skåpbilar.
Foto: MediaPortal Mercedes-Benz AG

Mercedes lanserar ny plattform för elskåpbilar

Mercedes visar nu upp en ny plattform för sina eldrivna skåpbilar. Från och med 2026 kommer alla elskåpbilar baseras på den nya plattformen som kallas VAN.EA.

Från och med 2026 kommer alla nya eldrivna skåpbilar från Mercedes att bygga på VAN.EA, förkortning för Van Electric Architecture. Plattformen är modulär och skalbar och ett syfte är att minska komplexiteten kring att det i dag finns så många olika varianter i portföljen. Man poängterar att man fortfarande ska täcka alla behov, trots att det viktigaste med skalbarheten är att maximera resurser och att produktionen ska bli hållbart lönsam.

Med den nya plattformen har tillverkaren lagt fokus på effektivitet och prestanda gällande varje del av fordonet. Man tänker på aerodynamik, drivlina, däck och chassi. Målet är att bilarna ska få hög räckvidd med en ”optimal” batterikapacitet, vad nu det innebär. Mercedes menar också att det ska vara direkt relaterat till fordonets vikt och kostnader.

Mercedes skåpbilars elektrifieringsresa.
Mercedes skåpbilars elektrifieringsresa.
Mercedes skåpbilars elektrifieringsresa.
Så här ser arkitekturen ut, med de tre olika modulerna.
Så här ser arkitekturen ut, med de tre olika modulerna.
Så här ser arkitekturen ut, med de tre olika modulerna.
1 AV 2
Mercedes skåpbilars elektrifieringsresa.
Foto: Mercedes
2 AV 2
Så här ser arkitekturen ut, med de tre olika modulerna.
Foto: Mercedes

Det finns tre moduler i VAN.EA, där den främre består av den elektriska drivlinan och framaxeln och denna är samma för alla bilar. De andra två modulerna är de som går att anpassa efter kundens behov. Mittmodulen skalar själva längden på bilen och det är också här som batteripaketet placeras. Batteriet kan förstås fås med olika kapacitet. Den bakre modulen kommer finnas i två versioner, en med elmotor för fyrhjulsdrivna skåpbilar och en utan för de framhjulsdrivna.

Utöver den standardiserade plattformen finns ytterligare två specialplattformar: VAN.EA-P för personbilar och VAN.EA-C för kommersiella fordon av den lite större klassen än den standardiserade plattformen klarar. Den sistnämnda är helt enkelt till för företag som behöver mer lastutrymme i sina eldrivna skåpbilar och som behöver specialanpassade funktioner. Det kan exempelvis vara budbilar, ambulanser eller livsmedelsbilar.

Om tre år är alltså alla nya skåpbilar från Mercedes helt eldrivna. I Europa har märket 20 procent av marknaden för just eldrivna skåpbilar och de siktar på att bli ännu större.