Mercedes lanserar ny plattform för elskåpbilar
Mercedes visar nu upp en ny plattform för sina eldrivna skåpbilar. Från och med 2026 kommer alla elskåpbilar baseras på den nya plattformen som kallas VAN.EA.
Från och med 2026 kommer alla nya eldrivna skåpbilar från Mercedes att bygga på VAN.EA, förkortning för Van Electric Architecture. Plattformen är modulär och skalbar och ett syfte är att minska komplexiteten kring att det i dag finns så många olika varianter i portföljen. Man poängterar att man fortfarande ska täcka alla behov, trots att det viktigaste med skalbarheten är att maximera resurser och att produktionen ska bli hållbart lönsam.
Med den nya plattformen har tillverkaren lagt fokus på effektivitet och prestanda gällande varje del av fordonet. Man tänker på aerodynamik, drivlina, däck och chassi. Målet är att bilarna ska få hög räckvidd med en ”optimal” batterikapacitet, vad nu det innebär. Mercedes menar också att det ska vara direkt relaterat till fordonets vikt och kostnader.
Det finns tre moduler i VAN.EA, där den främre består av den elektriska drivlinan och framaxeln och denna är samma för alla bilar. De andra två modulerna är de som går att anpassa efter kundens behov. Mittmodulen skalar själva längden på bilen och det är också här som batteripaketet placeras. Batteriet kan förstås fås med olika kapacitet. Den bakre modulen kommer finnas i två versioner, en med elmotor för fyrhjulsdrivna skåpbilar och en utan för de framhjulsdrivna.
Utöver den standardiserade plattformen finns ytterligare två specialplattformar: VAN.EA-P för personbilar och VAN.EA-C för kommersiella fordon av den lite större klassen än den standardiserade plattformen klarar. Den sistnämnda är helt enkelt till för företag som behöver mer lastutrymme i sina eldrivna skåpbilar och som behöver specialanpassade funktioner. Det kan exempelvis vara budbilar, ambulanser eller livsmedelsbilar.
Om tre år är alltså alla nya skåpbilar från Mercedes helt eldrivna. I Europa har märket 20 procent av marknaden för just eldrivna skåpbilar och de siktar på att bli ännu större.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se