Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Mercedes nya laddhybrider har fått svenska priser

Mercedes har filat fram vad de kallar för nästa generation laddhybrider och nu är det dags för E 300 e, E 300 de samt S 560 e att äntra svensk mark.

Strax är det dags för Mercedes omtalade, nya generation laddhybrider att ta plats ute på vägarna, för nu börjar försäljningen. Först ut är det kanske allra mest intressanta alternativet som stavas E 300 de, det vill säga en laddhybrid där elmotorn kombineras med en dieselmotor.

En 2,0-litersmaskin på 194 hästkrafter och 400 newtonmeter samverkar med elmotor på 122 hästkrafter och 440 newtonmeter. Tillsammans tillåter de ett maximalt effektuttag på 306 hästkrafter och ett maxvrid om 700 newtonmeter. 0-100 km/h går på 5,9 sekunder.

Förbrukningen anges till 0,17 liter per mil (tidigare uppgift 0,16) vid blandad körning och elförbrukningen till knappt 2 kWh per mil. Räckvidden vid körning på enbart el är uppemot 5,4 mil.

Priserna för Mercedes E 300 de börjar på 572 900 kronor för sedanen och på 590 900 kronor för kombin. Förmånsvärdet med miljöbilsnedsättning baseras på dieselmodellen E 220 d.

FAKTA: Mercedes E 300 de

Mercedes E 300 de Kombi.Mercedes E 300 de Kombi.Mercedes E 300 de Kombi.
Mercedes E 300 de Kombi.

En annan E-klass laddhybrid är nya E 300 e som bara finns i sedanutförande. Denna modell har ännu inte börjat säljas men gör det senare under 2018, med andra ord väldigt snart eftersom året lider mot sitt slut.

E 300 e har en bensinmotor på 211 hästkrafter och 350 newtonmeter som arbetar parallellt med en elmotor som har samma specifikationer som i ovan beskrivna dieselladdhybrid, det vill säga 122 hästkrafter och 440 newtonmeter. Sammanlagt ger de 320 hästkrafter och 550 newtonmeter, vilket räcker för 0-100-sprinter på 5,7 sekunder.

Förbrukningen ligger på 0,21 liter per mil (tidigare uppgift 0,20) och elförbrukningen på 1,45 kWh per mil. Räckvidden på enbart el är för bensinladdhybriden något kortare än för dieselladdhybriden, nämligen upp till fem mil.

Priset för Mercedes E 300 e är ännu inte officiellt. Däremot att den har en dragvikt på 2 100 kilo, samma siffra som för E 300 de, det vill säga dieselladdhybriden.

FAKTA: Mercedes E 300 e

Mercedes E 300 e.Mercedes E 300 e.Mercedes E 300 e.
Mercedes E 300 e. Foto: Daimler AG

En tredje laddhybridmodell från Mercedes är också aktuell för marknadslansering, nämligen S 560 e. Den innehåller en bensin-V6:a på 367 hästkrafter som samarbetar med en elmotor på – jo, du gissade rätt – 122 hästkrafter och 440 newtonmeter. Tillsammans når de 476 hästkrafter och 700 newtonmeter. 0-100 km/h går på 5,0 sekunder, förbrukningen på 0,25-0,26 liter per mil och elförbrukningen på 2-2,02 kWh per mil. Räckvidden vid körning på el anges till uppemot fem mil.

Priset för Mercedes S 560 e börjar på 1 142 000 kronor.

FAKTA: Mercedes S 560 e

Mercedes S 560 e.Mercedes S 560 e.Mercedes S 560 e.
Mercedes S 560 e.

Inom kort kommer även Mercedes C 300 de i både sedan- och kombiutförande. Specifikationerna är näst intill identiska med de för E 300 de men med några kilometer längre räckvidd vid körning på el och något lägre förbrukning vid blandad körning.

Mercedes C 300 de Kombi.Mercedes C 300 de Kombi.Mercedes C 300 de Kombi.
Mercedes C 300 de Kombi.