Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Mercedes-Benz

Mercedes visar framtiden genom att se bakåt

Mercedes visar upp framtidens sportbil med konceptet One-Eleven, som inspirerats av C 111 från 60- och 70-talet.

Mercedes blickar tillbaka till 1970-talet med sin nya konceptbil One-Eleven. Närmare bestämt till C 111-prototyperna som Mercedes testade då. Då hade man bland annat wankelmotor, femcylindrig, dieselmotor och turboladdad V8 under huven dä bak. Men i dag är det föga förvånande helt eldrivet som gäller.
Särskilt de markerade ventilationshålen i fronten, måsvingedörrarna och de ovala ytorna fram och bak minner om C111. Under skalet döljer sig en hel del ny teknik.

1 AV 5
Foto: Mercedes-Benz
2 AV 5
Foto: Mercedes-Benz
3 AV 5
Foto: Mercedes-Benz
4 AV 5
Foto: Mercedes-Benz
5 AV 5
Foto: Mercedes-Benz

Elmotorerna som är framtagna av Yasa är axiala i stället för radiala. Något som här enligt Mercedes ska väga en tredjedel så mycket, ha tre gånger högre effekt och dubbelt så högt vridmoment. De är även mer kompakta. Exakt vilka prestanda One-Eleven har delar de dock inte med sig av.
Batteriet är framtaget i samarbete med Mercedes F1-team och har vätskekylda celler. Trots att One-Eleven har ett stort batteri under golvet är den endast några centimeter högre än C 111. Det är möjligt dels tack vare att batteripaketet är kompakt och att stolarna i One-Eleven tvingar en nästan liggande position.

1 AV 7
Foto: Mercedes-Benz
2 AV 7
Foto: Mercedes-Benz
3 AV 7
Foto: Mercedes-Benz
4 AV 7
Foto: Mercedes-Benz
5 AV 7
Foto: Mercedes-Benz
6 AV 7
Foto: Mercedes-Benz
7 AV 7
Foto: Mercedes-Benz

Mercedes One-Eleven är som sagt en konceptbil och om vi kommer få se någon liknande produktionsmodell är oklart. Mest troligt är att vissa vissa element av denna kan leta sig in i andra kommande modeller.

Missa inte provkörningen av Mercedes C 111 nedan.