Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Marcus Engström / Teknikens Värld

MG 5 Electric – vi synar nya kombin

En elektrisk kombi, det efterfrågar många. Nu finns det en sådan i Sverige. Vi har tittat närmare på MG 5 Electric.

MG har gjort stor succé i Sverige det senaste halvåret och snabbt kapat åt sig en stor portion av elbilsmarknaden.
Och det verkar bara vara början.

Nu har MG öppnat ett stort showroom i Segeltorp, Stockholm. Lagom till premiären fick vi känna lite på nya kombin MG 5.

Det gamla klassiska bilmärket MG har återuppstått i kinesiska elbilskläder. Och ingen har väl undgått succén med den lilla eldrivna och billiga suven ZS EV som var Sveriges mest sålda bil under en månad i somras.

Under hösten har vi fått både se och provköra den större suven MG Marvel R och lagom till öppnandet av butiken presenterades kombin MG 5. Det kanske inte låter så dramatiskt med en ny kombi som drivs av elmotor och energi från batterier men det är faktiskt den första renodlade elbilen med kombikaross.

Mellan snittar och kavajer i MG:s stora showroom fick vi en chans att titta lite närmare på MG 5 Electric, som är modellens fullständiga namn (MG 5 EV på vissa marknader). Batteriet är lite mindre än i uppdaterade ZS EV och Marvel R, drygt 61 kWh att jämföra med de andra bilarnas 72 kWh. Men å andra sidan inkräktar inte batteriet på bagageutrymmet som upplevs som rejält. Med baksätet fällt ryms 1 367 liter. MG 5 har en ombordladdare på 11 kW samt snabbladdning för att ladda batteriet till 80 procent på drygt 40 minuter.

MG:s nya elektriska kombi.
MG:s nya elektriska kombi.
MG:s nya elektriska kombi.
Bagageutrymmet upplevs som djupt.
Bagageutrymmet upplevs som djupt.
Bagageutrymmet upplevs som djupt.
Teknikens Världs Jan-Erik Berggren har varit och känt och klämt på nya elbilen som väntas kunna bli ett intressant alternativ för många, framför allt för privatleasingkunder.
Teknikens Världs Jan-Erik Berggren har varit och känt och klämt på nya elbilen som väntas kunna bli ett intressant alternativ för många, framför allt för privatleasingkunder.
Teknikens Världs Jan-Erik Berggren har varit och känt och klämt på nya elbilen som väntas kunna bli ett intressant alternativ för många, framför allt för privatleasingkunder.
1 AV 3
MG:s nya elektriska kombi.
Foto: Marcus Engström / Teknikens Värld
2 AV 3
Bagageutrymmet upplevs som djupt.
Foto: Marcus Engström / Teknikens Värld
3 AV 3
Teknikens Världs Jan-Erik Berggren har varit och känt och klämt på nya elbilen som väntas kunna bli ett intressant alternativ för många, framför allt för privatleasingkunder.
Foto: Marcus Engström / Teknikens Värld

Baksätet erbjuder bra benutrymme men överraskar med ordentlig stoppning. Här sitter du riktigt mjukt. Förarplatsen påminner om den i ZS EV.

Fronten påminner om Kia med en liten öppning för luft. Tyvärr har MG valt att sätta laddluckan i fronten, de har tydligen inte nåtts av vår envisa kritik av det otyget.
MG 5 har en tydligt markerad midja med en liten knyck vid bakdörren. Designen sticker inte ut på något sätt men skrämmer inte heller.

MG 5 Electric vs VW Golf Sportscombi

MG 5:s siffror först.

 

Längd (mm): 4 600 vs 4 639.
Bredd (mm): 1 818 vs 1 795.

Höjd (mm): 1 543 vs 1 510.

Bagagevolym (l): 479 vs 610.

Bagagevolym nedfällt baksäte (l): 1 367 vs 1 642.

 

Vikt och övriga uppgifter inte möjliga att jämföra i dagsläget då MG inte släppt samtliga specifikationer.

Med ett batteri på drygt 60 kWh blir räckvidden 40 mil. MG ska presentera en version med ett mindre batteri senare. Möjligen kan vi få se också ett större batteri, 72 kWh från Marvel, i en uppdaterad version.

MG har prissatt sina bilar lågt och även om ZS EV smugit upp i pris kan vi räkna med att även MG 5 Electric får ett attraktivt pris. Det har viskats om 30 000 euro i Europa vilket kan betyda ett privatleasingpris på runt 3 000 kronor per månad. Uppdaterade ZS EV kostar i dag från 2 495 kronor per månad och Marvel R 3 645 kronor per månad.