MG åter till Europa – som eldriven suv
Efter närmare 15 års frånvaro gör det gamla märket MG comeback på den europeiska marknaden. Men suktar du efter en sportig roadster får du leta på annat håll.
Det var 2007 som det brittiska MG, Morris Garage grundat 1924, hamnade i kinesiska SAIC Motors ägo och med det försvann märket från den europeiska scenen förutom Storbritannien. Nu till hösten är det dags för en comeback men det blir ingen liten roadster av typen MGA, MGB eller MG F som väntar utan en biltyp av betydligt modernare snitt – en eldriven suv i mellanklassen.
Även försäljningsprocessen följer tidens anda, bilen ska beställs via nätet och ett samarbete finns mellan MG och regionala distributörer runt om på kontinenten.
– Online var redan den mest använda informationskanalen och kommer också bli den vanligaste kanalen för köp av mobilitet, oavsett typ. Vi förstår att denna approach kan uppfattas som ganska disruptiv, men konsumentbeteenden visar tydligt att det finns en önskan om en digital varumärkesupplevelse. Och det är precis vad vi erbjuder till Europa när vi lanserar nya MG, säger Pieter Gabriëls, vice VD SAIC Motor Europe.
LÄS MER: MGB med eldrift
SAIC är Kinas största biltillverkare och omfattar även märken som Maxus, SAIC Volkswagen och SAIC-GM. Totalt tillverkar man över sju miljoner bilar per år och är världens sjunde största biltillverkare. Koncernens batterifabrik kan tillverka 300 000 enheter per år. Mer om MG:s batteritillverkning kan du se i klippet nedan.
https://youtu.be/knmqqB35yAQMG ZS SUV heter modellen som nu är aktuell och har en batterikapacitet på 44,5 kWh, en motoreffekt på 141 hästkrafter och en räckvidd på 26 mil. Modellen mäter i millimeter 4 314 i längd, 1 809 i bredd och 1 620 på höjden och är utrustad med teknik som autobroms, filassistans, dödavinkelnvarnare och adaptiv farthållare. Bagageutrymmet är på 448 liter, en av modellens trumfkort enligt tillverkaren. Batteripaketet är placerat i golvet och väger 280 kg.
LÄS MER: Elbilskonceptet MG E-motion
0-100 km/h klara MG ZS SUV av på 8,5 sekunder och topphastigheten är 140 km/h. Att ladda batteriet från 0 till 80 procent via en laddare på 50 kW tar 40 minuter.
I Storbritannien kunde bilen förbeställas i juli och de första 1 000 kunderna fick den för 21 495 pund, närmare 252 000 kronor, tack vare statliga bidrag och lågt introduktionspris. Det tog MG två veckor att komma upp i 1 000 beställningar.Prisuppgifter eller datum för lansering i Sverige är ännu inte officiellt.
https://youtu.be/md1ZJLCxK6E
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se