Mazdas lilla MX-5 är en klassiker bland sportsterälskare. Nu utmanas ikonen av en tvåsitsig eldriven sportbil från MG.

MG utmanar Mazda MX-5 med eldriven sportster

En gång i tiden var då brittiska MG med och skapade sportster-klassen.

Nu ska kinesiska MG ta tillbaka förlorad mark och lanserar 2024 en eldriven sportbil som blir en direkt konkurrent till Mazda MX-5.

Jan-Erik Berggren

Mazda MX-5 har fått regera relativt ensam i klassen för små tvåsitsiga sportbilar med härliga köregenskaper. Visst har Miata, som modellen också kallas, fått viss konkurrens från BMW, Toyota och Alpine men det är ingen som på allvar kunnat hota Mazda under de senaste dryga 20 åren.

Men kanske är det dags nu. Kinesiska MG, en gång tiden en brittisk sportster-ikon på egna meriter, ska presentera en liten eldriven sportbil med cabriolet. MG har retat bilentusiaster lite med en film på en tvåsitsig bil där det går att se taket fällas ihop, någons händer tar på bilen och det dyker plötsligt upp ett lejon i filmen. Kanske ska lejonet skvallra om bilens kommande namn.

I filmen kallas bilen ” en billig halo-car” och försäljningen påstås börja om två år. Filmen och läckta bilder som tidningen AutoCar publicerat visar också att MG:s designavdelning haft ett gott öga till Polestar 1.

Bilen ska härstamma från konceptbilen Cyberster som visades 2021. Cyberster fick ett så gott mottagande att MG gav grönt ljus för serieproduktion och det lär redan finnas över 5 000 intresseanmälningar från kunder.

MG köptes redan 2007 av kinesiska SAIC men det är först nu som MG:s eldrivna bilar fått uppmärksamhet i Sverige. I Sverige är det Hedin Bil som importerar och säljer MG:s bilar. Förra året lanserades den lilla suven ZS EV samt laddhybriden EHS, elsuven MG Marvel och den eldrivna kombin MG 5.

En mindre suv, MG 4 till höger på bilden, ska säljas från och med nästa år.