Foto: MG Motor Europe

MG4 Electric officiell

Kinesiska MG Motor är på offensiven. Elektriska trion ZS EV, Marvel R och MG5 Electric blir i höst en kvartett när MG4 Electric kliver in på scenen och ut på vägarna.

I dag drar MG av folieringen från nya modellen MG4 Electric, lillebror till kombin MG5 Electric. Men tekniskt sett rör det sig inte om några direkta syskonband då nykomlingen är baserad på nya MSP-plattformen (SAIC-koncernens Modular Scalable Platform). MG5 Electric är i stället tekniskt besläktad med kinesiska modellen Roewe i5 (Ei5 i eldrivet utförande).

Med 428,7 centimeter på längden sorteras MG4 Electric in i snåriga C-segmentet, som förvisso inte innehåller en större mängd eldrivna modeller. Storleksmässigt kan MG4 Electric jämföras med Volkswagen Golf, det skiljer endast tre millimeter till MG:s ”fördel”. Volkswagen ID.3 är ytterligare ett par centimeter kortare.
På bredden är den 183,6 centimeter och på höjden landar ”MG4:an” i princip mellan nämnda Golf och nya Kia Niro – 150,4 centimeter.

1 AV 4
Foto: MG Motor Europe
2 AV 4
Foto: MG Motor Europe
3 AV 4
Foto: TIBO / MG Motor Europe
4 AV 4
Foto: TIBO / MG Motor Europe

MG framhåller goda innerutrymmen som ska passa familjer, viktfördelning på 50/50 samt klassens tunnaste batteripack som mäter endast 11 centimeter på höjden.
Elmotorn levererar som mest 150 kW (204 hk) när det större batteriet på 64 kWh är monterat i MG4 Electric. Hur stor effekten är med det mindre 51 kWh-batteriet avslöjas inte i dagsläget.
Oavsett batterityp är det bakhjulen som står för framdrivningen. 160 km/h är topphastigheten.

Foto: MG Motor Europe

Upp till 35 mil kommer modellen, enligt WLTP-körcykelns kombinerade program, med lilla batteriet. 45 mil är siffran som uppges i samband med stora batteriet.
Vilken laddeffekt MG4 Electric kan hantera är ännu okänt. Storebror MG5 Electric toppar, enligt specifikationerna, 87 kW – en siffra vi inte kommit i närheten av när vi har testat.

1 AV 2
Foto: MG Motor Europe
2 AV 2
Foto: MG Motor Europe

Just nu rullar modellen i kamouflerat utförande på europeiska vägar i testsyfte, men i höst är det lanseringsdags. MG Motor Europe säger att det är årets fjärde kvartal som gäller. Några priser finns inte i dagsläget men obekräftade uppgifter menar att instegspriset landar på runt 300 000 kronor eller strax däröver. Om det blir så är MG4 Electric betydligt billigare än sina syskon MG5 Electric, MG Marvel R och MG ZS. Privatleasingpriset kan också komma att bli ”rekordlågt”. MG5 Electric kostar från 2 950 kronor i månaden.