MG5 Electric – tre snabba från provkörningen
Nu har Robin hunnit tillryggalägga ett antal mil i eldrivna kombin MG5 Electric, så vi passar på att höra med honom om han har några första intryck och hur de i så fall lyder.
Hela provkörningen finns nu att att läsa här!
Tjena Robin! Vi pratades vid tidigare i dag angående MG5 Electric. Då pratade vi privatleasing, men du hade inte hunnit köra den. Det har du nu, så vad är första upplevelsen som du vill dela med dig av?
– Exakt, nu har jag hunnit köra den en bit, har passerat Gränna på väg från Göteborg till Stockholm.
– Min första känsla är positiv. MG5 Electric är förvisso en ganska enkel bil och inte så väldigt påkostad och därför är kvalitetskänslan på exempelvis interiören inte i topp, men fullt godkänd och helt klart tillräckligt för att en familj med barn ska kunna tänka sig denna som ett alternativ. Inte minst privatleasingpriset talar till dess fördel.
Jag hör inget vägljud genom telefonen, är den så välisolerad bilen eller är det en effektiv mikrofon?
– Det är nog mikrofonen då, för jag hör vindbrus och lite annat, bland annat hör jag också vinterdäcken. Men det är inte påträngande eller irriterande.
– Jag kör just nu i 110 km/h på E4:an, ligger sedan Göteborg på en snittförbrukning om drygt 2,0 kWh/mil.
Kan du upprepa privatleasingavgifterna som vi skrev om tidigare i dag och kanske ge oss ett närmare datum för leverans?
– Beställer man en MG5 Electric i dag så är tanken att leverans ska ske i början av kvartal fyra i år, med andra ord förmodligen i oktober. De som redan beställt får sin bilar tidigare. Sverige, som är MG:s största marknad i EU, får tillgång till ett par hundra bilar i månaden.
– Priset är, som du nämnde tidigare i dag, 419 900 kronor i instegsutförande som i Sverige är Luxury. Det billigare Comfort som andra länder erbjuder är inte aktuellt för Sverige, åtminstone inte i nuläget.
– Men det är privatleasingsavgiften som kommer att göra att vi får se MG5 Electric i ganska många exemplar på vägar mot slutet av året. Från 2 690 kronor per månad för tusen mils årlig körning. Vi får se hur länge månadskostnaden ligger kvar på denna låga nivå.
Hela provkörningsrapporten kan du läsa i kommande nummer av Teknikens Värld samt här på sajten om du är tidnings- eller Premium-prenumerant.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se