Mini Electric Concept – blir verklighet 2019
Elbilar är inget nytt för BMW-ägda Mini som på Frankfurtsalongen visar upp konceptbilen Electric Concept. En högst verklig variant av bilen ska börja produceras under 2019.
Nu snackas det elbilar vid varje middagsbord, på varje arbetsplats och under dygnets alla timmar. Så var det inte 2008, året då Mini presenterade Mini E som var en del i BMW:s i-projekt. Mini E var en elbil byggd i 600 exemplar som användes för att utvärdera diverse elbilstekniker genom att låta bilarna köra i Berlin, München, London, New York och Los Angeles. Teknikens Värld for i december det året till BMW:s hemstad, det vill säga München, för att provköra den lilla elbilen med 5 088 litiumjonceller paketerade som 48 moduler och placerade där baksätet en gång fanns.
Mini E mynnade aldrig ut i en elektriskt Mini för gemene man, däremot landade det i en elektriskt BMW som vi känner till som i3.
Nio år senare är det dags för Mini att ruska liv i sin elbilssatsning igen och man gör det genom att visa upp en eldriven konceptbil på Frankfurts bilsalong i mitten av september. Bilen kallas kort och gott Electric Concept och fungerar som en uppvisning i vad som komma skall – om två år. En riktig elbil för gemene man alltså.
Mini Electric Concept följer tydligt samma designmall som nuvarande generation Mini använde när den trollades fram. Men eftersom det handlar om en elbil där varje extra meter i förlängd räckvidd är viktig har bilen fått en del egenheter som sänker luftmotståndet. Grillen är näst intill täckt (en elbil behöver ju kyla motorn på samma sätt som en förbränningsmotoriserad bil) och frontspoiler, sidotrösklar och bakre stötfångaren har försetts med luftflödespåverkande detaljer i bland annat glasfiber och som vi misstänker till stora delar är för syns skull. Mini själva skriver exempelvis att luftintagen i fronten är fejk. Backspeglarna är rektangulära i stället för ovala och fälgarna är klart annorlunda. Asymmetriska och täckta till stora delar. De aerodynamiska inläggen i fälgarna är skapade i en 3D-skrivare.
Notera även dörrhandtagen som är dolda och förmodligen fälls ut på Tesla-vis.
Strålkastarna på konceptbilen har fått en säregen ljusdesign, likaså bakljusen där varje liten lysdiod tillsammans med övriga bildar en halv Union Jack (Storbritanniens flagga).
– Mini Electric är en praktisk Mini – kompakt, smidig och helt enkelt den ideala kompanjonen för daglig körning. Samtidigt tar den ett helt nytt grepp vad gäller sportighet, säger BMW-koncernens chefsdesigner Adrian van Hooydonk.
– Med sin karakteristiska gokart-känsla och kraftfulla elektriska motorer är Mini Electric Concept är mycket kul att köra samtidigt som den är fullt lämplig för daglig användning – och producerar inga utsläpp. Det är så som vi på Mini föreställer oss elektrisk mobilitet i morgondagens värld, säger Peter Schwarzenbauer, styrelsemedlem i BMW AG med ansvar för Mini, Rolls-Royce och BMW Motorrad (motorcyklar).
Många fina ord, men ingenting om själva drivlinan. Vi vet alltså inte hur många elmotorer som sitter i bilen, hur kraftfulla de är, vilken typ av batterier som används, hur prestandan och räckvidden är. Kanske får vi reda på mer i samband med att bilen står utställd i Mini-montern på Frankfurtsalongen i mitten av september.
Mini Electric Concept ser kanske futuristisk ut men det är fullt möjligt att den eldrivna Mini som kommer 2019 någotsånär ser ut som konceptbilen. Den är inte lika yvig som många andra konceptbilar.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se