Mitsubishi Europa förlitar sig på laddhybriden Eclipse Cross – tills Renault-bilarna kommer
Tills att Mitsubishi får förstärkning på den europeiska marknaden i form av två syskonmodeller från Renault under 2023 kommer Eclipse Cross PHEV bli företagets stora hopp på kontinenten.
Under fjolåret kom beskedet om att Mitsubishi skulle sluta sälja bilar i Europa. Det beslutet hävdes dock och tidigare i år kom i stället ett nytt tillkännagivande om att märket skulle komma tillbaka – den här gången med Renault-bilar i flottan. Det har därefter spekulerats kring hur denna konstellation ska se ut i verkligheten, något som Mitsubishis produkt- och nätverkschef i Europa, Alex Thomas, nu har bringat lite klarhet i.
Mitsubishi har valt Eclipse Cross PHEV som modellen man kommer förlita sig på i Europa fram till att två nya syskonbilar från Renault kommer och gör den sällskap. Företaget stänger ned verksamheten i vissa marknader som Storbritannien och Belgien men kommer finnas kvar i andra så som Spanien, Tyskland, Frankrike, Italien och Sverige.
Alex Thomas förklarar strategin i en intervju med bilsajten Automotive News Europe.
– Vi kommer fokusera vår uppmärksamhet på länder där vi kan koncentrera oss på volym. Eclipse Cross PHEV är kärnan i vårt märke. Det är vårt flaggskepp och laddhybrider växer snabbt.
Thomas bekräftade även att Mitsubishi inte kommer ersätta den tidigare så populära suven Outlander PHEV i Europa och att den mindre ASX-suven kommer att avvecklas efter att man sålt slut på alla lagerbilar. Mitsubishi kommer fortsatt att importera Eclipse Cross PHEV, småbilen Space Star och pickupen L200 till de marknader där bilarna fortsatt säljs.
De två nya Renault-tillverkade bilarna är schemalagda att anlända 2023 och ska, enligt företagen, vara ”versioner av europeiska bästsäljare som redan möter regelverket”. Alex Thomas hintade i intervjun med Automotive News Europe om att bilarna kommer vara åtminstone delvis eldrivna.
– Framtidens fokus kommer ligga på elektrifierade fordon, sade han till sajten.
Enligt Thomas kommer de nya Renault-syskonen berika märket snarare än att ersätta Eclipse Cross PHEV som flaggskepp, något som antyder att det kan röra sig om lite mindre modeller. Renaults bäst säljande fordon i dag är dessutom småbilen Clio och minisuven Captur. Vilka de nya tillskotten blir, vad de kommer heta och bilarnas pris får framtiden utvisa.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se