Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Myndighet i USA utreder Tesla-krasch och brand

Amerikanska myndigheten NTSB ska utreda förra veckans dödsolycka där två personer kraschade med en Tesla Model 3 och brändes svårt. Det är oklart om bilen använde Teslas system för självkörande funktioner, Autopilot. De två personerna som brändes inne i bilen har inte kunnat identifieras.

NTSB kommer att skicka egen personal till olycksplatsen för att försöka ta reda på hur olyckan gick till. Två personer kraschade en Tesla Model 3 mot ett träd och bilen började brinna. Olyckan inträffade i Coral Gables, Florida.

Tre personer från NTSB kommer bland annat att försöka ta reda på om Tesla-bilen ”kördes” med Autopilot aktiverat eller om någon av personerna i bilen körde bilen. NTSB ska också undersöka vad som föranledde bilen att börja brinna efter kraschen mot trädet.

Teslas Autopilot tillåter föraren att släppa ratten men enligt Tesla ska föraren alltid aktivt övervaka systemet. 

LÄS MER: Teslas autopilot under utredning av amerikanska myndigheter 

NTSB ska också undersöka olyckan i april då två personer förolyckades i en Tesla. Enligt polisen i Texas talar mycket för att ingen av de två personerna som omkom fanns i förarsätet (se uppdagetering nedan). Samma myndighet har tidigare utrett tre olyckor i Texas där Autopilot ansågs vållande.

Den federala myndigheten NHTSA samlar just nu på sig information om olyckan i Florida men har ännu inte bestämt om de ska öppna en egen undersökning. NHTSA kan beordra återkallelser av bilar som är med om flera olyckor medan NTSB inte kan tvinga biltillverkare utan mer sysslar med säkerhetsrekommendationer. 

LÄS OCKSÅ: Tesla överger radar vid självkörning 

Förra månaden öppnade NHTSA en formell säkerhetsundersökning av 765 000 bilar från Tesla efter att elva olyckor med polis- eller brandbilar inträffat. Myndigheten har också inlett en undersökning av 33 olyckor, varav elva med dödlig utgång, sedan 2016 där Autopilot misstänks vara inblandat. NHTSA har förklarat att tre av olyckorna, alla utan dödlig utgång, kan inte skyllas på Autopilot.

I Sverige har räddningstjänsten efterfrågat riktlinjer och rekommendationer för hur bränder i elbilar ska hanteras.

Uppdatering

Dödskraschen i Texas påstods sakna förare bakom ratten, men det stämmer sannolikt inte enligt de utredare som NTSB och Tesla skickade för att granska olyckan. Slutsatsen att det fanns en person i förarsätet vid olyckstillfället baseras på flera indikationer, bland annat att ratten var deformerad på ett sätt som är ett tecken att en person bör ha suttit i förarstolen, att en övervakningsfilm från bilägarens hem visar att en person kliver in i bilen på förarplatsen, att Teslas dataloggar visar att bilens Autopilot-system inte var aktiverat samt att bilen inte var utrustad med tillvalet FSD (Full Self-Driving).
NTSB:s utredning, som ännu inte är slutförd, visar också att bilens system har registrerat att båda framstolarna var upptagna samt att båda främre säkerhetsbältena användes.