NamX HUV är en vätgas-suv med unik lösning
Startup-företaget NamX presenterar en bränslecellssuv designad av Pininfarina som har löstagbara vätgastankar.
NamX är ett nytt franskt startup-företag grundat av entreprenören Faouzi Annajah och designern Thomas de Lussac. Under de senaste fem åren har de arbetat med att ta fram konceptbilen som presenteras nu under bilsalongen i Paris.
NamX HUV kallas den och designern har tagits fram av Pininfarina i samarbete med Thomas de Lussac. Enligt de Lussac ska han ha inspirerats av 50- och 60-talets amerikanska muskelbilar för att ”skapa en bil som går emot den nuvarande konventionella designen av elbilar”. NamX har även värvat en grupp veteraner från bland annat Renault och Matra som arbetat med HUV.
Den färdiga produktionsversionen ligger ännu några år bort då man siktar på lansering 2025. Under 2023 kommer man att påbörja utveckling denna. Men redan nu meddelar man att NamX HUV kommer att erbjudas i två versioner. Instegaren ska ha bakhjulsdrift, elmotor på 300 hästkrafter (224 kW) och ska klara 0-100 km/h på 6,5 sekunder med en toppfart på 200 km/h.
Toppversionen som kallas GTH kommer med fyrhjulsdrift, elmotorer på 550 hästkrafter (410 kW) når en toppfart på 250 km/h och 0-100 ska avklaras på 4,5 sekunder.
Prismässigt planerar de att landa i spannet 65 000 till 95 000 euro.
Det som verkligen skiljer NamX HUV från mängden, utöver att det i nuläget är ovanligt med vätgasdrivna bränslecellsbilar, är att har sex vätgastankar som går att plocka ut och bytas mot nya fulltankade. De sex tankarna monterade under bagageutrymmet nås via en lucka i stötgångaren och ska komplettera den fast monterade vätgastanken som sitter gömd längre in i bilen. Enligt NamX ska HUV klara en räckvidd på 800 kilometer och man planerar även att etablera ett nätverk där ägare ska kunna byta ut sina vätgastankar. Liknande Nio som byter batterierna på sina elbilar eller som man byter kolsyretank på en sodastreamer.
https://youtu.be/ifg8l9RUnFw
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se