Foto: Peter Klemensberger / Expressen Lifestyle

Nästa Dacia Sandero kommer som elbil

Dacia håller fast vid förbränningsmotorer men står redo när det är dags att ställa om till eldrift. Sandero blir är valet när det ska satsas stort.

Elektrifieringen är i full gång men Dacia stretar emot. Det Renault-ägda rumänska budgetmärket har tidigare gjort klart att de tänker fortsätta med förbränningsmotorer in i det sista – till 2035 då motorerna ser ut att blir förbjudna i EU.

Men när det väl är dags att ställa om är man redo menar Renault-gruppens tekniska chef Gilles Le Borgne.

– Vi kan bygga en bil för både förbrännings- och elmotor åt Dacia. Så fort det behövs kan vi göra det utan problem. Det finns inget datum än men Sandero är en idealisk kandidat för uppdraget, sa han inför en samling journalister under Parissalongen, rapporterar Autocar.

LÄS MER: Dacia presenterar konceptbilen Manifesto 

Dacias vd Denis Le Vot kontrade med att det kommer att göras på det enklaste och mest effektiva sättet. Man kommer att använda sig av den teknik som finns tillgänglig inom koncernen för att hålla priset nere.

Denis Le Vot säger också att Sandero kommer att komma i två generationer innan förbränningsförbudet träder i kraft 2035. Nästa väntas komma 2028 eller 2029 och kommer att säljas parallellt med storsuven Bigster och nästa generation Duster som kommer 2025 respektive 2024 – både med förbränningsmotorer.

Nästa Sandero med förbränningsmotor kommer, liksom dagens, att bygga på en förenklad version av plattformen CMF-B. Ett eldrivet alternativ av modellen kan byggas på samma produktionslina då dess elektriska motsvarighet, CMF-B EV, delar stora likheter.

Dacia Spring – Europas billigaste elbil. Foto: Patrik Lindgren

Helt borta är man emellertid inte i dag rörande elektrifiering. Nästa år kommer Jogger som hybrid och redan nu säljs småbilen Spring (som byggs i Kina), men bara på vissa marknader i Europa. En modell som kommer i ny upplaga 2024.

Denis Le Vot menar att Dacia som märke är lika elektrifierad som den europeiska marknaden. Spring står för tolv procent av märkets försäljning vilket rimmar med elbilsförsäljningen i stort.