Nästa steg från kinesiska Aiways – U6ion
Den skulle ha visats på Genèvesalongen, men Coronaviruset satte stopp. Men här är den, Aiways senaste designstudie U6ion.
Så sent som den 11 mars skrev vi om de nya kinesiska aktörerna som är på väg in på den europeiska marknaden, där Aiways tillsammans med Byton ser ut att bli först att etablera sig – båda två med rent eldrivna produkter.
Aiways, som grundades så sent som 2017 och som är en del i Shanghai Automotive Industry Corporation SAIC Group, har sedan tidigare presenterat sin U5-modell. En eldriven suv med axelavstånd på 280 centimeter, totallängd på 468 cm och bagagevolym på 432/1 555 liter med baksäte uppfällt/nedfällt. Alltså storleksmässigt fullt jämförbar med en Volvo XC60.
Nu presenteras nästa produkt, eller i alla fall designstudien U6ion som planeras nå produktion under 2021. Fyrdörrarskarossen har fått sin beskärda del av svarta detaljer, men huruvida det handlar om en strikt sedankaross eller kombicoupébaklucka kommuniceras inte. Det är inte heller helt enkelt att avgöra av bilderna och baksätets utformning skvallrar om att det kan bli svårt att fälla undan allt. Men vi säger svårt, inte omöjligt.
Under skalet handlar det om samma plattform, MAS (More Adaptable Structure), som hos U5, men om det även innebär samma axelavstånd är inte tydligt av materialet från Aiways. Företaget har redan kommunicerat att plattformen ska vara skalbar, vilket innebär att måtten kan komma att skilja sig åt mellan modellerna. Drivlinan ska dock vara samma som hos U5 vilket innebär elmotor som driver framaxeln på 140kW/190 hk (150 kW/204 hk enligt vissa dokument) och 315 Nm, batteristorleken landar på 65 kWh.
Interiört dominerar de två skärmarna där förarens är sju tum stor och skärmen mitt i bilen 14,6 tum. Ratten i designstudien är öppen upptill och överlag märks en hel del roliga ”designstudiedetaljer”. Exakt hur mycket som man vill och vågar sätta i produktion återstår att se, men desto mer desto roligare kan vi tycka.
Återigen så kan vi säga att Aiways inte kommer att sälja sina bilar på den europeiska marknaden, utan bara erbjuda dem för leasing. Några återförsäljare i konventionell mening blir det inte heller tal om, all beställning ska ske via nätet.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se