Nevs 9-3 har premiär 28 juni – elbil med 30 mils räckvidd
Alldeles snart presenterar Nevs sin första elbilsmodell som är baserad på Saab 9-3. Premiären äger rum på CES-mässan i Shanghai i juni.
I mitten av 2012 köpte då nybildade Nevs upp resterna av vad som fanns kvar av Saab Automobile, det vill säga fabriksanläggningar, verktyg, rättigheter och teknik bland annat i form av plattformarna till 9-3 och Phoenix. Två år senare visade Nevs upp sin elkonverterade variant av Saab 9-3, men därefter började företaget stöta på patrull med framför allt ekonomiska svårigheter som bland annat ledde till att försvarskoncernen Saab AB meddelade att Nevs inte längre får använda namnet Saab på sina produkter.
Nevs tog sig ur trångmålen och det senaste året har allt fler positiva rapporter och meddelanden nått allmänheten. Nya samarbetspartners, nya beställningar på framtida bilar, fabriksbyggande och – inte minst – att företagets första elbil nu står redo. Det var i april i fjol.
Men efter alla förseningar är Nevs nu redo att premiärvisade Saab 9-3-baserade Nevs 9-3. Det rapporterar kinesisk media som säger att världspremiären är tänkt att äga rum på elektronikmässan CES Asia i Shanghai den 28 juni.
Bilen, som ska säljas i Kina, har enligt rapporterna en räckvidd på över 30 mil, med andra ord fem mil mer än vad som sades för ett år sedan. Toppfarten sägs ligga på 140 km/h och bilens dimensioner är 466,8 centimeter på längden, 180,2 centimeter på bredden, 147,0 centimeter på höjden och 267,5 centimeter mellan hjulaxlarna. Låter siffrorna bekanta? Inte så konstigt, de är nämligen, av förklarliga skäl, identiska med Saab 9-3, modellen som lades ned under 2015 efter att de resterande hundra exemplaren hade byggts klart av Nevs. Dessförinnan hade produktionen av 9-3 stoppats i maj 2014.
Bilen uppges väga 1 800 kilo vilket är mer än den tjänstevikt på 1 630 kilo som uppgavs när vi provkörde Saab 9-3 Aero Sedan under 2014. Batterierna är anledningen till viktökningen.
Nevs 9-3 är, så vitt vi vet, modern under skalet men är i övrigt en gammal konstruktion som började tillverkas 2002. Men modellen i sig visade sig ändå kännas hyfsat modern under vår provkörning 2014 och bjöd på både komfort och spänstighet, dock utan att kännas speciellt sportig. Krocksäker är den också, men hur den är i jämförelse med dagens moderna bilar låter vi vara osagt. I Euro NCAP:s krocktest fick 9-3 högsta betyget fem stjärnor, men testet genomfördes 2002. Det har hänt mycket på säkerhetssidan sedan dess och det är frågan hur stor prioritet krocksäkerheten har haft vid konverteringen till elbil.
I ett senare skede ska Nevs lansera fler elbilar, då baserade helt på egen teknik utan Saab 9-3 som grund.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se